KRAKOWSKIE FESTIWALE MUZYCZNE A POTENCJAŁ KREATYWNY I GOSPODARCZY MIASTA

Data publikacji: 11.05.2018
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj

Tytuł: Krakowskie festiwale muzyczne a potencjał kreatywny i gospodarczy miasta. Raport z badań

Autor: Krakowskie Biuro Festiwalowe

Rok: 2017

Zakres badań objął różne aspekty recepcji czterech krakowskich festiwali muzycznych oraz ich wpływu na markę i finanse miasta. Ich przekrojowość sprawia, że mogą stanowić zestaw wskazówek dla organizatorów wydarzeń w całej Polsce. Badaniom poddano cztery festiwale muzyczne o szerokim spektrum programu, jak i publiczności.

Komentarzem i kontekstem do opisywanych w raporcie wyników badań festiwalowych są słowa Charlesa Landry’ego, twórcy koncepcji odkrywania kreatywności miast. Publikacja prezentuje wyniki trzech projektów badaw­czych:

  • badania widowni festiwali: Misteria Paschalia, Festiwal Muzyki Filmowej, Wianki – Święto Muzyki oraz Sacrum Profanum,
  • badania wpływu ekonomicznego tychże,
  • Indeksu Kreatywnego Miasta Krakowa, który ma pomóc w osadzeniu badań festiwalowych w szerszym kontekście miejskim.

Zgodnie z podejściem Charlesa Landry’ego – autora raportu – „sposób mierzenia i monitorowania kreatywności miasta koncentruje się na tym, jak miasto kultywuje i identyfikuje swój potencjał kreatywny, tworzy warunki dla kreatywności, wykorzystuje i pożytkuje swoje kreatywne zasoby, i w jaki sposób doświadczenie życia w mieście stymuluje ten cenny cykl”.

Podstawą badań było zebranie opinii blisko 1 tys. osób, przy wykorzystaniu różnych narzędzi i w różnych konfiguracjach, według autorskiej metody Charlesa Landry’ego. Były to kwestionariusze internetowe badające „miejską psycho­logię” Krakowa. Prowadzący badania starali się dotrzeć do szerokiego grona respondentów, w tym do liderów i osób odpowiedzialnych za zarządzanie i rozwój miasta oraz jego politykę gospodarczą i społeczną.