Miejski Dom Kultury w Turku

Data publikacji: 26.04.2017
Średni czas czytania 8 minut
drukuj

Na drugą część zadania „KulTURa. WIELKA sprawa w małym mieście” złożyło się pięć oddolnych inicjatyw, zrealizowanych we współpracy z Miejskim Domem Kultury. Projekty adresowano do wszystkich mieszkańców Turku, a w szczególności do grup zagrożonych wykluczeniem społecznym – tzw. „trudnej młodzieży”, osób niepełnosprawnych, dzieci z klas integracyjnych i świetlic terapeutycznych działających przy placówkach oświatowo-wychowawczych.

Miejski Dom Kultury w Turku
z

Inicjatywa nr 1. Rekon­strukcja historyczna: wydarzenia z 11 listopada 1918 roku
Inicjator: Robert Stolarek

Podczas rekonstrukcji historycznej, która odbyła się późnym popołudniem w Turku, zostały przedstawione sceny walk z okresu I wojny światowej. Uczestnicy przypomnieli zgromadzonym postać turkowianina, Stanisława Kączkowskiego, który poniósł śmierć podczas rozbrajania poczty 11 listopada 1918 roku. W rekonstrukcji uczestniczyli członkowie grup rekonstrukcyjnych z Gorlic, Badowa Dańki, Skierniewic, Ostrowa Wielkopolskiego, Kalisza, Żyrardowa. W inscenizacji czynny udział brali również uczniowie ze szkół średnich z terenu Turku, grupa teatralna „Czasami Teatr” oraz strażacy z Ochotniczej Straży Pożarnej. Na potrzeby wydarzenia wypożyczono broń historyczną, motocykl z czasów I wojny światowej i miotacz min wraz z obsługą. Po zakończonej inscenizacji rekonstruktorzy złożyli kwiaty i zapalili znicz. Na zakończenie odbyło się spotkanie integracyjne rekonstruktorów z mieszkańcami miasta przy wspólnym posiłku. Szczególną grupę uczestników stanowili podopieczni Warsztatów Terapii Zajęciowej, Środowiskowego Domu Samopomocy i Ośrodka Wsparcia dla Osób z Problemami Uzależnień.

Inicjatywa nr 2. Po co cienie są na scenie? Jak to z serem w Turku było
Inicjatorzy: Ewa Pawlak, Aldona Piwońska, Izabela Ochota, grupa nieformalna Teatr "Szpilka". 

Głównym celem inicjatywy było poznanie teatru cieni jako jednej z form sztuki teatralnej, dającej możliwość rozwoju wyobraźni i inwencji twórczej. W ramach projektu odbyły się dwudniowe warsztaty dedykowane uczniom świetlicy profilaktycznej przy Szkole Podstawowej nr 1 w Turku. Zajęcia poprowadzili instruktorzy z Poznańskiej Fundacji Artystycznej. Efektem warsztatów był autorski spektakl teatru cienia pod tytułem „Jak to z serem w Turku było”, inspirowany wcześniejszą wycieczką do Mleczarni „Turek”. Wszystkie elementy spektaklu zostały wykonane przez samych uczestników, począwszy od scenariusza opartego na informacjach dotyczących produkcji sera, poprzez lalki i resztę scenografii, kończąc na podkładzie muzyczno-słownym i efektach dźwiękowych. Na przedstawienie zostali zaproszeni między innymi przedstawiciele mleczarni. Ponadto w pokazie uczestniczyli uczniowie szkół podstawowych Turku i ich rodzice, najstarsze grupy z miejskich przedszkoli oraz grupy zagrożone wykluczeniem społecznym. 

Inicjatywa nr 3. Miasto ognia
Inicjatorzy: Sylwia Chrostek, Przemysław Frontczak, grupa nieformalna Turecka Grupa Tancerzy Ognia

Wydarzenie poprzedził promocyjny happening z udziałem Tureckiej Grupy Tancerzy Ognia, grupy teatralnej z Miejskiego Domu Kultury oraz wolontariuszy Centrum Wolontariatu. Osią projektu były kilkudniowe warsztaty kuglarskie, w trakcie których uczestnicy poznawali tajniki fireshow, improwizacji światłem, szczudlarstwa, żonglerki, improwizacji teatralnej czy tworzenia baniek mydlanych.  Zajęcia warsztatowe odbywały się zarówno w salach domu kultury, jak i na świeżym powietrzu. Na zakończenie warsztatów ulicami miasta przemaszerowała parada ogniowa ulicami miasta oraz zagrano finałowy nocny spektakl z udziałem uczestników projektu i tancerzy Teatru Tańca Współczesnego „Szafa” z Kalisza. Po widowisku publiczność przeniosła się do Miejskiego Domu Kultury, gdzie miała możliwość uczestniczenia w koncercie muzyki rap. Przebieg inicjatywy został udokumentowany w materiale filmowym. W przedsięwzięciu uczestniczyli także niepełnosprawni, dla których udział w warsztatach stanowił formę terapii.

Inicjatywa nr 4. Festiwal Piosenki  Integracyjnej
Inicjatorzy: Elżbieta Trawczyńska, Stowarzyszenie Przyjaciół Nauczania Integracyjnego Dzieci i Młodzieży

Nad przebiegiem koncertu czuwał komitet organizacyjny, który zadbał o zakup materiałów promocyjnych i dekoracyjnych oraz nagród rzeczowych. Promocja festiwalu odbyła się za pośrednictwem plakatów informacyjnych i zaproszeń wystosowanych do placówek oświatowo-wychowawczych, władz miasta, mediów, członków Stowarzyszenia Przyjaciół Nauczania Integracyjnego Dzieci i Młodzieży. W dniu wydarzenia zostało uruchomione biuro organizacyjne, przy prowadzeniu którego pomogli wolontariusze z Centrum Wolontariatu. W projekcie uczestniczyły dzieci z klas i oddziałów integracyjnych placówek oświatowo-wychowawczych miasta Turku wraz z rodzicami, uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego, osoby niepełnosprawne z Warsztatów Terapii Zajęciowej, jak również pozostali mieszkańcy. Wszyscy wykonawcy otrzymali okolicznościowe dyplomy. Podziękowania złożono również na ręce wychowawców, którzy przygotowali podopiecznych do udziału w koncercie.

Inicjatywa nr 5. W piastowskim  grodzie – życie w  czasach Mieszka I
Inicjatorzy: Martyna Stachowiak, Tomasz Adamczewski – grupa formalna Zgromadzenie Wojów i Rycerzy Grodu Tura

Zasadniczym elementem projektu były „żywe” lekcje archeologii, prowadzone w formie warsztatów przez członków Zgromadzenia Wojów i Rycerzy Grodu Tura. Na cykl spotkań złożyły się różne formy aktywności: warsztaty tkackie oraz obróbki drewna, lekcje szermierki, pokazy walk wojów, wykłady poświęcone życiu we wczesnym średniowieczu oraz nauka średniowiecznych gier zespołowych. Młodzież miała możliwość zapoznania się ze zwyczajami rycerskimi. Uczestnicy odbyli także walki w historycznym stroju. Zakończenie projektu było połączone z prezentacją medialną oraz wręczeniem dyplomów. Głównym celem inicjatywy, prócz zachęcenia do zgłębienia dziedzictwa historycznego Wielkopolski, była aktywizacja tak zwanej „trudnej młodzieży” – spotkania i prezentacje powarsztatowe odbyły się między innymi w Specjalnym Ośrodku Społeczno-Wychowawczym.