Settings and search
Baza stypendystów
Ołeksandr Panasiuk, ur. 10 czerwca 1992 roku w Szumsku (woj. tarnopolskie).
W 2014 ukończył studia filozoficzne na Uniwersytecie Pedagogicznym im. Drahomanowa w Kijowie.
Brał udział w festiwalach: "Docudays" (Kijów); Filmów Dokumentalnych i Urbanistyki (Sławutycz); "Gogolfest" (Kijów 2014).
Był uczestnikiem warsztatów: "Kurs scenariuszowy" (Terrarium, Kijów 2018); "Szkoła Fotografii Wiktora Maruszczenka" (Kijów 2018); "Jak napisać scenariusz [Maria Nikitiuk]" (Kijów 2018); "Jak nagrać debiut [Arkadij Nepitalik]" (Kijów 2017); "Jak zbudować współpracę między reżyserem i producentem [Jurij Mindzianowa, Paweł Ostrikow]" (Kijów 2017); "Czego może oczekiwać reżyser od producenta" (Kijów 2017); "Intensyw dla Aktora [Łarysa Jacenko]" (Kijów 2017); "Współczesne kino ukraińskie" (Kijów 2017); "Literatura w działaniu" (Kijów 2016, 2017); "Jak tworzyć reklamy społeczne" (Kijów 2016); Warsztaty na Festiwalu Filmowym "Mołodist" (Kijów 2014, 2015, 2016).
W 2019 roku otrzymał stypendium "Gaude Polonia" i w warszawskiej Wajda School pracował nad projektem filmu dokumentalnego, poświęconego młodemu ukraińskiemu dyrygentowi Jarosławowi Szemetowi.
Taras Pastuszczuk, ur. 27 stycznia 1990 roku we Włodzimierzu Wołyńskim.
W 2012 ukończył studia informatyczne na Politechnice Lwowskiej.
Brał udział w wystawach zbiorowych: "200 lat Szewczenki" (Lwów 2013) i "Dialog" (Muzeum Idei, Lwów 2012). Był też organizatorem Szkoły PErformance DZYGA we Lwowie (2011-13 i 2015), Warsztatów Plakatu Teatralnego (Lwów 2012) i warsztatów "IMPROV" (Lwów 2011). Brał udział w festiwalach: "Frankomissia" (Popowyczi, Nehujewyczi 2013); "ZachidFest" (Rodatycze 2013); "Forum Teatrów Ulicznych (Mińsk, Białoruś 2013); "CzeremoszFest"(Krzyworównia 2013); "KorobkoFest" (Iwano-Frankiwsk 2010, 2011); "GogolFest" (Kijów 2010).
W 2016 roku otrzymał stypendium "Gaude Polonia" i w ramach realizowanego pod opieką prof. Janusza Bałdygi projektu uczestniczył m.in. wystawie zbiorowej "We are here" (Galeria "Mona", Poznań) oraz w wystawie zbiorowej Gaudystów "Teraz w Polsce" (Galeria "Labirynt", Lublin).
Ołeksandr Paszkowski, ur. 8 września 1987 roku w Czerkasach.
W 2010 ukończył historię i archeologię na Akademii Kijowsko-Mohylańskiej w Kijowie.
Był m.in. kuratorem wystaw: "Garncarstwo Rusi Kijowskiej (X-XIII w.)" (Kijów 2016); "Zabytki archeologiczne na terenie Kijowa" (Kijów 2016); „Ukraina: podróż w czasie. Mapy i styl życia XVII-XVIII w.” (Kijów 2015); „Krzyż i trójząb: symbole tysiącletniego miasta. 1000. rocznica śmierci księcia Włodzimierza” (Kijów 2015).
W 2017 roku w ramach stypendium "Gaude Polonia" pod opieką prof. Marzeny Szmyt zrealizował w Muzeum Archeologicznym w Poznaniu projekt pt. "Kafle piecowe i piece kaflowe XIV-XVIII wieku: polskie wpływy na ukraińską sztukę i rzemiosło".
Pracuje w Muzeum Historii Miasta Kijowa.
Olha Pawliuk, ur. 5 lipca 1992 roku w Dołhim (obw. zakarpacki).
W 2015 ukończyła studia z zakresu konserewacji dzieł sztuki na Akademii Sztuk Pięknych we Lwowie.
Jest konserwatorem w Zespole Konserwacyjno-Restauratorskim w lwowskim kościele gernizonowym pw. Św. Piotra i Pawła.
Wykonała prace konserwatorskie: malowideł ściennych w synagodze chóralnej (XIX) w Drohobyczu (2017), w cerkwi św. Michała Archanioła w Komarnie z XVIII wieku (2017) oraz Jana Czajkowskiego z Felsztyna w kościele Narodzenia Najświętszej Marii Panny (XVII) w Komarnie, cerkwi św. Piotra i Pawła we Lwowie; a także konserwację ikon: "Szymon Zelota i Tomasz”, „Bogurodzica Hodegetria” XIX w., Zaśnięcia Bogurodzicy” XIX w. i obrazu olejnego na płótnie „Portret Jaremy Michała Wiśniowieckiego” XVIII w. Uczestniczyła w warsztatach ikonograficznych (Lwów 2013).
W 2019 roku otrzymała stypendium "Gaude Polonia" i na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie realizowała pod opieką dr. Pawła Bolińskiego projekt stypendialny, poświęcony wspólczesnym metodom i technologiom usuwania nawarstwień ściennych w europejskiej szkole konserwacji.
Ilia Pawłow, ur. 21 kwietnia 1982 w Charkowie. W 2006 ukończył studia z zakresu projektowania na Akademii Projektowania i Sztuki w Charkowie. Laureat nagród: za najlepszą książkę roku („Kazimierz Malewicz. Okres kijowski 1928-1930”), Forum Wydawców (Lwów 2016); I Miejsce w międzynarodowym ratingu projektantów magazynu „Kak” (Moskwa 2011); za druk w międzynarodowym konkursie „Design przyszłości” (Kijów 2010); za najlepszą książkę roku („Kozak Mamaj”), Forum Wydawców (Lwów 2008); Nagroda specjalna jury konkursu „Eidos” (Kijów 2007). Wystawy indywidualne: "Kampania plakatowa Dija/Log, Grafprom i Serhij Żadan" (Charków-Salzburg-Graz 2015); "#grfprmpln", Galeria Come in (Charków 2015); wystawa plakatów “Grafpromu” w ramach festiwalu “4-ty blok” (Kijów 2012). Wybrane wystawy zbiorowe: "Che 30+Fu5 (plakaty, poświęcone 30. rocznicy katastrofy w Czernobylu i 5. rocznicy katastrofy w Fukuszimie)", Yermilov Centre (Charków 2016); "Zakaz plakatowania, Instalacja studia „Grafprom” w ramach wystawy „Neorealizm w polskiej fotografii”", Yermilov Centre (Charków 2015); Międzynarodowe Biennale „Złota Pszczoła” (Moskwa 2014). W 2017 roku w ramach stypendium "Gaude Polonia" zrealizował pod opieką Marcina "Rene" Wawrzkiewicza projekt pt. "Dialog", obejmujący stworzenie serii plakatów, inspirowanych Polską Szkołą Plakatu oraz twórczością Czesława Miłosza.
Chrystyna Pawłyk, ur. 29 czerwca 1991 roku w Tarnopolu.
Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Akademii Muzycznej we Lwowie.
Jest głównym dyrygentem Filharmonii Tarnopolskiej, a także dyrygentem chóru młodzieżowego "Śladami Cherubinów" w cerkwi grekokatolickiej Wiry, Nadiji i Lubowli we Lwowie.
Brała udział w festiwalach: "Wyszgorodska Pokrowa" (Wyszgorod 2018); Muzyki Kameralnej i Symfonicznej (Kropywnycki 2018); im. Piotra Czajkowskiego (Winnica 2018); Chórów Młodzieżowych "Spilnota" (Lwów 2018); Muzyki Cerkiewnej (Gorlice 2018); "Wrocławska Kutia" (Wrocław 2017); "Wełyka Koljada" (Lwów 2015); Muzyki Wielkanocnej (Lwów 2015) oraz koncertach: Chórów Operowych (Lwów 2017); Muzyki Duchownej (Lwów 2017); Kolęd (Warszawa 2017); Bożonarodzeniowym (Lwów 2017); Postnych Naśpiewów (Lwów 2016); Muzyki Jana Sebastiana Bacha (Lwów 2016).
Uczestniczyła w warsztatach: Kursy Mistrzowskie dla Dyrygentów (Chmielnicki 2018); Śpiewu "Nowicanto" (Nowica 2016, 2017, 2018).
W 2019 roku otrzymała stypendium "Gaude Polonia" i pod opieką Romana Rewakowicza realizowała projekt stypendialny, poświęcony twórczości kompozytora, skrzypka i działacza społecznego Konstantego Gorskiego.
dr Oksana Pekarczuk, ur. 10 lutego 1986 r. w Kowlu.
W 2008 roku ukończyła architekturę na Politechnice Lwowskiej.
Jest wykładowcą Politechniki Lwowskiej, laureatką m.in.: Konkursu Młodych Uczonych (Lwów 2015); I Miejsca w Konkursie "Młody Naukowiec Roku Politechniki Lwowskiej” (Lwów 2015); nagrody I Stopnia w XVIII Konkursie Projektów Dyplomowych (Makijiwka 2009).
Jest autorką następujących publikacji: "Rekomendacje dla nowej polityki miejskiej wobec zabytkowej zabudowy wielorodzinnej Lwowa" (w: "The determinats of housing policy in Poland and Ukraine", Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego 2016); "Recreation function in the architecture of the apartment buildings" (w: "Housing Environment", Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej 2016); "Rekonstrukcja architektoniczno-planistycznej struktury budynków wielomieszkaniowych z końca XIX i początku XX w. (na przykładzie Lwowa)” (2015); "Problemy zachowania i zmiany fasady budynków mieszkalnych we Lwowie z końca XIX i początku XX w." (w: „Wisnyk Nacjonalnoho Uniwersytetu Lwiwśka Politechnika" nr 816/2015); "Analiza normatywnej bazy rekonstrukcji domów wielorodzinnych z końca XIX i początku XX w. we Lwowie" (w: "Współczesne problemy architektury i rozwoju miast", Wydawnictwo Kijowskiego Państwowego Uniwersytetu Budownictwa i Architektury 2014); "Cechy charakterystyczne architektonicznej i planistycznej struktury mieszkaniowej kamienic z końca XIX i początku XX w. miasta Lwowa" (w: „Architecture and Modern Information Technologies”, Moskwa 2014); "Spacial development of the courtyards inside the late 19th and 20th century apartment blocks of Lviv" (w: "Housing Environment", Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, 2014); "Wnętrze: poradnik cz. 1 i 2" (Wydawnictwo Politechniki Lwowskiej, Lwów 2011).
Dr Pekarczuk brała też udział w konferencjach naukowych w Charkowie, Lwowie, Makijiwce, Odessie, Rzymie.
W 2018 roku otrzymała stypendium "Gaude Polonia" i w jego ramach pod opieką prof. Andrzeja Białkiewicza zrealizowała projekt, poświęcony polskim i ukraińskim doświadczeniom w konserwacji i rekonstrukcji zabytkowych obiektów architektonicznych. W jego ramach m.in. przygotowała artykuły („Typologia budynków zbudowanych we Lwowie w II połowie XIX wieku”, w: „Zeszytach Historycznych Muzeum Politechniki Krakowskiej” nr 1/2018); "Energy and cost analysis of adapting an existing building to 2017 technical requirements and requirements for the NZEB"; „Poriwnialnyj analiz procesu renowacji istorycznoji zabudowy w Ukrajini ta Polszczi” do czasopisma Kijowskiego Państwowego Uniwersytetu Budownictwa i Architektury „Suczasni problemy architektury ta mistobuduwannia”. Ponadto w czerwcu 2018 Oksana Pekarchuk wzięła udział w międzynarodowej konferencji „World Multidisciplinary Civil Engineering – Architecture – Urban Planning Symposium - WMCAUS" w Pradze, była też słuchaczką wykładów prof. Andrzeja Kadłuczki („Historia Architektury”, „Konserwacja Zabytków i Rewaloryzacja”) oraz dr hab. A. Kantarka i prof. M. Mizia („Projektowanie Konserwatorskie”).
Ołeksandr Pestrykow, ur. 24 listopada 1984 w Biłeckim (obw. doniecki).
W 2006 roku ukończył historię na Dniepropietrowskim Uniwersytecie Państwowym.
Ołeksandr Pestrykow pracuje w Dniepropietrowskim Muzeum Historycznym. Jest autorem kilku artykułów w czasopismach naukowych, w 2015 roku odbył staże w muzeach na Dolnym Śląsku, w tym we wrocławskim Muzeum Narodowym. Był uczestnikiem warsztatów "Bezpieczeństwo zbiorów muzealnych i dziedzictwa kulturowego w sytuacjach nadzwyczajnych (wojna)" (Muzeum w Zaporożu, 2014).
W 2016 roku otrzymał stypendium "Gaude Polonia" i pod opieką dr Beaty Lejman, w ramach stażu w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, zrealizował projekt „Digitalizacja archiwaliów w muzeach jako metoda ich ochrony, udostępniania i opracowania”.
doc. Iwan Pidhurny, ur. 2 maja 1981 w Kamieńcu Podolskim. W 2005 roku ukończył studia plastyczne za Uniwersytecie Państwowym w Kamieńcu Podolskim, obecnie jest wykładowcą na tej uczelni.
Jest autorem ok. 40 publikacji poświęconych historii sztuki, w szczególności jest współautorem monografii "Kulturalno-Artystyczna Spuścizna Podola w zdjęciach Michała Grejma (druga poł. XIX – pocz. XX st.)".
Brał udział w konferencjach naukowych, m.in.: "Duchowe Źródła Podola: Artyści w Historii Kraju" (Chmielnicki, 2014) oraz "Twórcze WISZ TAK" (Kamieniec Podolski 2013, 2014).
W 2018 roku otrzymał stypendium "Gaude Polonia" i pod opieką prof. Grzegorza Bilińskiego pracował w Akademii Sztuk Pięknych nad stworzeniem wirtualnego muzeum Michała Grejma na podstawie archiwaliów z PAU, PAN, Biblioteki Naukowej PAU i PAN, Muzeum Etnograficznego w Krakowie, Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego, Biblioteki Narodowej, Muzeum Narodowego w Krakowie. Ponadto doprowadził do podpisania umowy o współpracy pomiędzy ASP w Krakowie a Uniwersytetem Państwowym im. Iwana Ohijenki w Kamieńcu Podolskim.
Wiaczesław Poliakow, ur. 26 lipca 1986 roku w Chersoniu.
W 2007 roku ukończył studia z zakresu sztuk pięknych na Chersońskim Uniwersytecie Państwowym. Jest niezależnym artystą-fotografikiem, pracuje też jako projektant graficzny i motion designer.
Był finalistą konkursów: "FOAM Talents" (Amsterdam 2017); "Fotofestiwalu" (Łódź 2017); Krakowskiego Miesiąca Fotografii (2017); "Ukrainian Photobook Dummy Award" (Kijów 2017); "Prix Levallois" (Arles, Francja 2017); zajął też II Miejsce w konkursie "Fotograf Roku" (Kijów 2014).
Swoje prace prezentował na wystawach zbiorowych: "Nowa Fotografia Lwowska" (Centrum Ludwika Zamenhoffa, Białystok 2017); "GalKult" (Centrum Jermiłowa, Charków 2016); "Młodzi Artyści Ukrainy" (Lwów 2013); "Mapowanie Dziedzictwa Przyszłości" (Lwów 2012).
Brał udział w festiwalach: "Młodych Artystów Ukraińskich" (Mystecki Arsenał, Kijów 2017); "Ostrale Biennale" (Drezno 2017); "Odessa-Batumi Photodays" (2015-2017); "Terra Futura" (Chersoń 2015); "Nowy Oddech Kultury" (Kutaisi, Gruzja 2013) oraz warsztatach Rafała Milacha, Adama Pańczuka i Martyny Wyrzykowskiej (Odessa 2015-2017).
Jest autorem projektów graficznych książek: "Lwów–Boża Wola" (2017); "Między" (2017); "Backspaces" (2016).
W 2018 roku otrzymał stypendium "Gaude Polonia" i pod opieką prof. Sławomira Brzoski, we współpracy z inną stypendystką programu "Gaude Polonia", zrealizował na katowickiej Akademii Sztuk Pięknych projekt fotograficzny pt. "Jak upiększyć rajski ogród?". Został on zakwalifikowany do finału konkursu "New East Photo Prize 2018" i prezentowany był w Londynie. Artysta wziął też udział w zbiorowej wystawie stypendystów Programu "Gaude Polonia" pt. "Tam gdzie teraz" w lubelskiej galerii "Labirynt".
Adelajda (Waleria, Lera) Polianskowa, ur. 29 grudnia 1982 roku w Charkowie.
W 2005 roku ukończyła teatrologię na Akademii Sztuk Pięknych w Charkowie.
Od 2008 roku wraz z Maksem Robotowem współtworzy grupę artystyczną SVITER.
Swoje prace prezentowała na wystawach indywidualnych: "W płaszczyźnie ogrodu" (Mystećkyj Arsenał, Kijów 2015); "Pokój nr 7" (instalacja z cyklu „24 pokoje”, współpraca z Iwanem Switłycznym, Tiefgarage, Kolonia 2015); "Topologia Obwarzanka" (Ośrodek Artystyczny Closer, Kijów 2014); „0 dB/10A3” (performance audialny, Narodowe Muzeum Sztuki Ukrainy, Kijów 2014); "Rekonstrukcja futurystyczna" (Jermiłow Centre, Charków 2012) oraz zbiorowych: "Szum 26" ( w ramach projektu „Parlament”, Pawilon Ukrainy, Wenecja 2017); "Stopień zależności (BWA, Wrocław 2016); "Transformacja. Dowody w ramach Kunst-und Filmbiennale" (Worpswede, Niemcy 2016); "BiRUCHIY comes CLOSER" (Ośrodek Artystyczny Closer, Kijów 2016); "Wytresowane Glitch'e" (Mała Galeria Mystećkiego Arsenału, Kijów 2014); „Miejsce spotkania” (Platforma inicjatyw kulturalnych "Izolacja", Donieck 2013).
Adelajda Polianskowa brała udział w festiwalach: "X ART-KYIV Contemporary" (Mystećkyj Arsenał, Kijów 2015); Arsenale (Mystećkyj Arsenał, Kijów 2012); "Kijów Laurels" (Jermiłow Centre, Charków 2012); "Akkumulator - Festiwal Urbanistyki Ekologicznej" (Stary Cyrk, Charków 2011).
Artystka była kuratorką Centrum Ekspozycyjnego TEC w Charkowie (2009-2011)i wirtualnej Galerii SZUCHLIADA (2014).
W 2018 roku otrzymała stypendium "Gaude Polonia" i pod opieką Agnieszki Kubickiej-Dzieduszyckiej zrealizowała we wrocławskim WRO Art Center projekt stypendialny, efektem którego były m.in. wystawa „Mikrokosmos” (Galeria Chwilowa we Wrocławiu, czerwiec 2018) oraz performance dźwiękowy w twórczej współpracy z Maxem Robotovem i Iwanem Switłycznym (WRO ART Center, lipiec 2018). Artystka wzięła także udział w zbiorowej wystawie stypendystów programu "Gaude Polonia" pt. „Tam, gdzie teraz” w Galerii "Labirynt" w Lublinie.
Kyryło Poliszczuk, ur. 21 marca 1991 roku w Teodozji.
W 2013 roku ukończył filologię ukraińską na Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym w Kropywnyckym, a w 2016 uzyskał tytuł kandydata nauk filologicznych na Berdiańskim Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym.
Dr Poliszczuk był laureatem Niemiecko-Ukraińskiej Nagrody im. Ołesia Honczara (Kijów 2017); I Miejsca w Konkursie "Smołoskyp" (Kijów 2016); I Miejsca w konkursie "URBA-Skrzyżowanie" (Kijów 2016); Nagrody Korniejczukowskiej (Odessa 2015); Nagrody "Cyklop" w Konkursie Wideopoetyckim (Kijów 2014); Nagrody "PoeTry" (Kijów 2014); a także finalistą Konkursu dla Tłumaczy "Metafora" (Kijów 2016).
Jest autorem tomu prozy dla dzieci „Dziewczyna, która leciała przez miesiąc na księżyc" (Kropywnycki 2018); a także tomów poezji: „oZero” (Kropywnycki 2017); „Impuls” (Kropywnycki 2016); „Pozycja Kamienia” (Kropywnycki 2015).
Ma na swoim koncie ok. 20 publikowanych przekładów polskiej poezji na język ukraiński, a także kilkunaście tłumaczeń poezji z innych języków.
Utwory Kyryła Poliszczuka były opublikowane w antologiach: VI Festiwalu Czasopisma „Ji” (Tarnopol 2018); Nagrody im. Ołesia Honczara (Kijów 2017); "Gronosław" (Kijów 2017); "Nowoczesnego Monodramu Ukraińskiego" (Kijów 2017); "Przerwa" (Chersoń 2016); Nagrody Korniejczukowskiej (Odessa 2015); Festiwalu JI (Tarnopol 2015); "Gra w Poetów" (Kropywnycki 2013) oraz w licznych czasopismach.
Brał udział w festiwalach: "Kropywnycki" (2017); Wideopoetyckim "BATH FRINGE" (Bath, Anglia 2016); Wideopoetyckim "SADHO" (New Dehli 2015); Literackim (Lwów 2014-2016); JI (Tarnopol 2015); "Zielona Fala" (Odessa 2015); "Artgnosis: New Stage" (Winnica 2015); "The International Film Poetry Festival" (Ateny 2014) oraz w warsztatach: Twórczej Młodzieży (Irpiń 2016); "Ukraińskie Forum Literackie" (Kijów 2015); "Forum Literackie" (Kropywnycki 2015); "Letnia Szkoła Literacka" (Iwano-Frankiwsk 2012).
Dr Kyryło Poliszczuk był uczestnikiem kilkudziesięciu konferencji naukowych, a jego artykuły zostały opublikowane w 15 czasopismach i tomach zbiorowych.
Jest redaktorem internetowego czasopisma elektronicznego „szTOPOR”.
W 2019 roku otrzymał stypendium "Gaude Polonia" i pod opieką Weroniki Śliwiak-Motak pracował nad tłumaczeniami wierszy Tadeusza Śliwiaka.