Hiszpania stawia na sponsoring

Data publikacji: 02.01.2012
Średni czas czytania 2 minuty
drukuj
Hiszpański Minister Edukacji, Kultury i Sportu, José Ignacio Wert zapowiada podjęcie działań w związku z ożywieniem współpracy kultury i biznesu. Nowe podejście ma zastąpić tradycyjny model finansowania kultury, oparty właściwie tylko na dotacjach publicznych. Z drugiej strony Minister deklaruje, że subwencje Ministerstwa nadal pozostaną głównych źródłem finansowania. „Nie chodzi o to, że kończymy z dotacjami na kulturę,  kończymy jednak z kulturą dotowania.” – powiedział dla El Mundo José Ignacio Wert.

Głównym działaniem w obszarze wspierania sponsoringu ma być wprowadzenie nowych regulacji prawnych ustanawiających korzystne rozwiązania dla firm. Szczegóły zostaną zaprezentowane na najbliższym Kongresie Deputowanych. Potrzeba finansowania prywatnego nie jest wyłącznym powodem położenia nacisku na kwestię sponsoringu. Minister mówi również o podniesieniu stopnia odpowiedzialności społecznej za kulturę.

José Ignacio Wert znany jest do tej pory przede wszystkim z walki przeciwko piractwu i nielegalnej dystrybucji filmów w Internecie. Według Observatory of Piracy and Consumption Habits of Digital Content szacowana łączna strata spowodowana piractwem muzyki, filmów, publikacji oraz gier wideo szacowana jest na 5,2 biliona euro w samej tylko pierwszej połowie 2011 roku. Tym samym Hiszpania zajmuje jedno z czołowych miejsc pod względem piractwa internetowego.

Pobudzenie sponsoringu kultury jest kolejnym z celów Ministra Kultury. Mimo obietnic związanych z podtrzymaniem publicznego finansowania kultury nie ulega wątpliwości, że koncentracja na mobilizowaniu biznesu do wspierania kultury jest związana z bardzo prawdopodobnymi cięciami budżetowymi w roku 2012. Sponsoring kultury jest jednak wciąż w Hiszpanii tematem zaniedbanym. Według Compendium of Cultural Policies and Trends in Europe, prywatne finansowanie kultury w bardzo małym stopniu obejmuje sponsoring, czyli współpracę prywatnych firm z instytucjami kultury.