"Ekonomia prestiżu" Jamesa F. Englisha już w sprzedaży! Seria Kultura się Liczy!

Data publikacji: 01.02.2013
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj
Miesiące zimowe obfitują w rozdania rozmaitych nagród – za nami już Złote Globy i Paszporty „Polityki” (których laureatem został m.in. Szczepan Twardoch, autor wydanego przez NCK Wiecznego Grunwaldu), przed nami Srebrne Niedźwiedzie, nagrody BAFTA i Oscary. Jak narodziło się zjawisko wyróżniania twórców w ten sposób? Jaką wartość mają tak naprawdę nagrody?

Nagrody i konkursy, tworzone wokół różnych dziedzin sztuki, liczą sobie niemal tyle lat, co pojęcie sztuki. James F. English dokonuje przeglądu różnego rodzaju nagród, od znanych każdemu Nobla czy Oscara, po niewiele znaczące w polach światowej kultury, ale rządzące się dokładnie tymi samymi mechanizmami nagrody lokalne. Próby analizy zarówno samych nagród, jak i wszelkich działań wokół nich, od pomysłu i prac nad stworzeniem poszczególnych nagród, poprzez dobór i działania jurorów, aż po analizę reakcji na nie laureatów i publiczności mogą stanowić klucz do przemian zarówno historycznych, społecznych, jak i ekonomicznych w dziedzinie ekonomii kultury i wytłumaczenie ich oszałamiającego rozwoju– tak nagród w  literaturze i innych dziedzinach sztuki, jak w nauce – datujący się od  początku dziewiętnastego wieku aż do czasów nam współczesnych.

„Książka Englisha ukazała się późną jesienią 2005 roku. Pierwszym sygnałem, że jest interesująca, a nie tylko poważna, była szybka kradzież: już w grudniu piracka wersja Ekomonii prestiżu dostępna była za darmo w internecie. Wydawnictwo poniosło ekonomiczne straty, książka i autor odnotowali prestiżowy zysk. (…)

Gdyby istniał program do pakowania metodologicznych założeń, dzieło Englisha – z pominięciem rozważań historycznych – mogłoby zostać skondensowane do do kilki zdań. Jeden: stanowienie nagrody jest grą w autonomiczne nadawanie wartości. Dwa: celem gry jest uzyskanie monopolu. Trzy: warunkiem monopolu jest osiągnięcie prawomocności. Cztery: ze względu na wewnętrzne sprzeczności nagrody żaden z powyższych celów nie może zostać osiągnięty i żaden z  warunków nie może zostać spełniony.”

- z przedmowy prof. Przemysława Czaplińskiego.

 

James F. English – profesor na Wydziale Literatury Angielskiej University of Pennsylvania, dyrektor Uniwersyteckiego Forum Humanistyki i  Uniwersyteckiego Forum Humanistyki Cyfrowej; specjalizuje się w  modernistycznej i współczesnej literaturze angielskiej oraz socjologii literatury; autor między innymi Comic Transactions. Literature, Humor, and the Politics of Community in Twentieth-Century Britain, w której opisuje rolę komizmu w wybranych powieściach brytyjskich XX wieku; w swojej ostatniej książce The Global Future of English Studies analizuje dominujące nastroje i perspektywy współczesnych badań nad literaturą angielską; Ekonomia prestiżu została uznana przez „New York Magazine“ za Najlepszą Akademicką Książkę roku 2005.

Książka jest dostępna w naszej internetowej księgarni.