Nie musisz się ograniczać - KULTURA jest NA WIDOKU!

Data publikacji: 11.06.2015
Średni czas czytania 9 minut
drukuj

Filmy, muzyka, książki, gry i archiwalia – ponad 900 utworów w cyfrowej wersji można znaleźć na instalacjach Kultury Na Widoku, które od 27 maja, przez 5 miesięcy,  będą podróżowały po Polsce. Ta multimedialna biblioteka odwiedzi 48 miejsc i 14 festiwali, podczas których posiadacze smartfonów, tabletów i użytkownicy Internetu na terenie całego kraju, będą mieli szansę poznać bogactwo legalnych źródeł w sieci oraz w prosty sposób pobrać interesujące ich utwory. Narodowe Centrum Kultury jest partnerem strategicznym projektu.

Nie musisz się ograniczać - KULTURA jest NA WIDOKU!
foto

Kulturalnie i legalnie

Kultura Na Widoku to multimedialny projekt, który daje dostęp do bogactwa zasobów legalnych źródeł kultury w cyfrowym wydaniu, dosłownie i w przenośni, wychodząc naprzeciw współczesnemu odbiorcy. Regały Kultury Na Widoku to uliczne wirtualne biblioteki ustawione w centralnych punktach miast oraz w miejscach wydarzeń kulturalnych. Można z nich pobrać filmy, muzykę, książki i gry z legalnych źródeł.

W tej edycji Kultura Na Widoku rozszerza swój zasięg dzięki plakatom, z których – podobnie jak z multimedialnych regałów – będzie można pobrać wszystkie udostępniane utwory. Do kilkuset miast i miasteczek z utrudnionym dostępem do kultury trafi 30 tysięcy plakatów Kultury Na Widoku, które zawisną w przestrzeni publicznej oraz w bibliotekach, domach kultury i szkołach, zachęcając do sięgania po legalną kulturę.

Sercem projektu jest strona internetowa. Niezależnie od preferencji i miejsca zamieszkania – ponad wszelkimi barierami – miliony odbiorców będą mogły skorzystać z bogatej oferty kulturalnej, ponieważ wszystkie utwory są dostępne również na www.kulturanawidoku.pl.

Projekt ma na celu budowanie świadomego uczestnictwa w kulturze i jest skierowany do wszystkich – nigdy nie jest za wcześnie i nigdy nie jest za późno, żeby wyrobić w sobie nawyk sięgania po kulturę z legalnych źródeł.

Kultura Na Widoku to ponad 900 utworów skatalogowanych w pięciu kategoriach.

Wśród tytułów wymienić można m.in. albumy muzyczne nagradzanych polskich artystów – Natalii Przybysz, Artura Rojka, Afromental, Meli Koteluk czy Voo Voo, literackie bestsellery takie jak powieść Olgi Tokarczuk „Księgi Jakubowe”, „Ziarno prawdy” Zygmunta Miłoszewskiego czy audiobook wg powieści Philipa K. Dicka „Blade Runner” z udziałem m.in. Roberta Więckiewicza, Andrzeja Chyry i Agnieszki Grochowskiej.

Regał „Film” to kino na wyciągnięcie ręki. Znajdują się tu polskie produkcje filmowe ostatnich lat – filmy fabularne, dokumentalne, animowane, międzynarodowe koprodukcje – które powstały dzięki wsparciu finansowemu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. W projekcie przedstawione zostały wybrane dzieła kinematografii, które dają świadectwo sukcesu polskiego kina ostatniej dekady. Wszyscy zainteresowani będą mogli tu znaleźć oscarową „Idę” oraz ponad 100 największych przebojów filmowych ostatnich dziesięciu lat, jak na przykład „Rezerwat”, „Bogowie”, „Jack Strong” czy  „Obława”.

Jeden z regałów poświęcony jest historii Polski w kulturze. Odbiorcy Kultury Na Widoku otrzymują dostęp do filmów, książek i muzyki, prezentujących historię Polski. Szczególne miejsce zajmuje kolekcja zdjęć i plakatów dokumentująca 25-lecie Samorządności w Polsce (z zasobów Ośrodka Karta i Europejskiego Centum Solidarności).

Zaangażowanie artystów

Blisko 80 artystów ze świata filmu, literatury i muzyki mocno zaangażowało się w tegoroczną edycję Kultury Na Widoku, nagrywając zapowiedzi do poszczególnych utworów i towarzysząc nam podczas trwania projektu. Nagrania są dowodem na to, że twórcy nie tylko myślą o swoich odbiorcach, ale chcą być również blisko nich i że naprawdę zależy im, abyśmy wszyscy korzystali z legalnych źródeł.

Z zapowiedzi dowiemy się, czym Janusz Głowacki przypłacił napisanie książki „Good night, Dżerzi”, jakie wspomnienia związane z „Panem Samochodzikiem” ma Natalia Kukulska, co urzekło Magdalenę Boczarską w płycie Nicka Cave’a, jaki obraz Polaków kryje się w „Weselu” Wyspiańskiego zdaniem Tomasza Raczka, dlaczego „Sala samobójców” wstrząsnęła Patrycją Markowską i jak Danuta Stenka zapowiada film biograficzny o Danucie Szaflarskiej „Inny Świat”.

Jak to działa?

Każdy, kto podejdzie do regałów, zobaczy okładki filmów, płyt, książek oraz gier. Wpisując link do przeglądarki w urządzeniu mobilnym lub skanując kod QR będzie mógł, bezpłatnie albo w promocyjnej cenie, pobrać interesujący go utwór. Oczywiście, aby skorzystać z tych zasobów nie trzeba nawet wychodzić z domu.

Po wpisaniu unikatowego adresu w przeglądarkę mobilną lub zeskanowaniu kodu QR, użytkownik, w prostych etapach, uzyska dostęp do wybranego utworu. Instrukcja użytkowania i informacje, jak pobierać utwory, znajdują się na stronie www.kulturanawidoku.pl w zakładce JAK TO DZIAŁA oraz bezpośrednio na regałach i plakatach. Bezpłatna sieć wi-fi umożliwia korzystanie z instalacji non-stop.

Gdzie będziemy?

W ciągu pięciu miesięcy – od 27 maja do 11 października br. – instalacje zostaną ustawione w Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Wrocławiu, Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Bydgoszczy, Łodzi, Opolu, Radomiu, Szczecinie, Lublinie, Rzeszowie, Katowicach, Zamościu, Olsztynie, Zielonej Górze, Mrągowie, Bochni, Słupsku i Ełku.

Kultura Na Widoku będzie obecna także na festiwalach: Festiwal Dwa Teatry, Open’er Festival, Off Festival, Transatlantyk Festival Poznań, Life Oświęcim Festival, Festiwal Filmu i Sztuki Dwa Brzegi, Kultura od Kuchni, Męskie Granie, Malta Festival, Gdynia Design Days, Art&Salt, Orange Kino Letnie, Przystanek Woodstock, Festiwal Muzyki Filmowej, 40. Festiwal Filmowy w Gdyni.

Uroczysta inauguracja II edycji projektu Kultura Na Widoku miała miejsce się 27 maja, o godzinie 11.30 w Warszawie przed Pałacem Prezydenckim.

Uroczyste odsłony miały miejsce także w innych miastach – 28 maja w Krakowie na Rynku Głównym, 29 maja w Lublinie przed Centrum Kultury oraz w Łodzi na Rynku Manufaktury, a 2 czerwca w Gdańsku na Długim Targu pod czujnym okiem Neptuna. Planowane są także inauguracje w kolejnych miastach.

Z myślą o studentach finał projektu wyznaczyliśmy na 11 października, dzięki czemu na początku roku akademickiego instalacje będą dostępne na uczelniach.

Kultura Na Widoku zawita również do małych miejscowości. W lokalnych bibliotekach, domach i instytucjach kultury pojawi się w postaci plakatów w formacie B1. Odwiedzający będą mieli taki sam dostęp do oferty jak mieszkańcy Warszawy, Krakowa czy Poznania. Do projektu cały czas włączają się instytucje i organizacje z całej Polski.

Chętni mogą zgłosić swój udział wysyłając maila na adres:  plakaty@legalnakultura.pl lub biblioteki@legalnakultura.pl.