Kogo nie interesuje kultura (instytucjonalna)? Segmentacja uczestników kultury

Date of publication: 06.02.2024
Średni czas czytania 1 minute
print

Artykuł: Kogo nie interesuje kultura (instytucjonalna)? Segmentacja uczestników kultury

Odnosząc się do roli instytucji w obszarze kultury oraz koncepcji uczestnictwa i (nie)uczestnictwa w kulturze, staraliśmy się odpowiedzieć na pytanie, kogo można określić jako potencjalnego odbiorcę instytucji kulturalnych, przede wszystkim muzycznych. W tekście uzasadniamy, dlaczego warto wykorzystywać badania ankietowe i segmentacyjne do identyfikacji i opisu (nie)uczestników kultury, pomimo ograniczeń obu metod. Przedstawiamy segmentację przygotowaną przez Narodowe Centrum Kultury, która powstała na podstawie ogólnopolskiego badania przeprowadzonego na potrzeby Roku Moniuszki. Nawiązujemy do motywacji i barier uczestnictwa charakterystycznych dla każdego z pięciu wyróżnionych segmentów, czyli: zdystansowanych pragmatystów, podłączonych wszystkożerców, pozostających w strefie komfortu, bywalców estetów, zanurzonych w kulturze. W zakończeniu pokazujemy, które z wyróżnionych segmentów w pierwszej kolejności mogłyby być skutecznie zachęcane do uczestnictwa w kulturze przez instytucje takie jak opera czy filharmonia.