Creative De-construction | konferencja naukowa | Warszawa | 13-16 lipca 2013

Data publikacji: 19.07.2013
Średni czas czytania 5 minut
drukuj

Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego gościł w dniach 13-16 lipca 2013 czołowych specjalistów zajmujących się rolą kultury w zarządzaniu organizacjami. Do Warszawy przyjechali naukowcy z 6 kontynentów.

Konferencja naukowa zatytułowana „Creative De-construction” odbyła się jako 31 spotkanie w cyklu „STANDING CONFERENCE ON ORGANIZATIONAL SYMBOLISM”. Jest to wydarzenie gromadzące specjalistów z dziedziny zarządzania, którzy dostrzegają zasadnicze znaczenie czynników kulturowych w prowadzeniu działalności biznesowej. W tym roku gospodarzem konferencji był Wydział Zarządzania UW, a partnerami Teatr Wielki – Opera Narodowa i Narodowe Centrum Kultury.

Bogaty program konferencji uświetniły trzy wykłady plenarne – Moniki Kostery (Uniwersytet Warszawski i Linnaeus University), Georga Cairnsa (RMIT University, Melbourne) i Sławomira Magali (Erasmus University, Rotterdam). Wątkiem przewodnim tych wystąpień były wyzwania przed jakimi stoją menadżerowie w warunkach ciągłej zmiany charakterystycznych dla płynnej nowoczesności. Prelegenci zgadzali się co do diagnozy obecnej sytuacji. Różne były ich rekomendacje. Monika Kostera apelowała o ożywienie archetypu bohatera, którym współcześnie powinien być działacz społeczny. George Cairns przekonywał, że powinniśmy zawsze mieć na uwadze skrajne scenariusze rozwoju wypadków, bo tylko dzięki takiemu myśleniu o przyszłości będziemy w stanie zrozumieć teraźniejszość. Sławomir Magala dowodził, że współcześnie Internet pozwala zwykłym ludziom kształtować bieg historii.

W ramach sesji równoległych wygłoszone zostało przeszło 90 referatów mających około 150 autorów. Ich tematyka była bardzo zróżnicowana, co wynikało z dużej różnorodności doświadczeń do jakich odwoływali się prelegenci. Zagadnieniem najczęściej poruszanym były autoidentyfikacje przedsiębiorców, sposób w jaki są budowane, ich wpływ na efektywność pracy. Drugim ważnym wątkiem były relacje pomiędzy estetyką a działalnością organizacji. Pod pojęciem tym kryły się m.in. związki pomiędzy architekturą a sposobem pracy firm, rola kreatywności i innowacyjności w działalności przedsiębiorstw, możliwość wykorzystania praktyk artystycznych na gruncie biznesowym.

Organizatorzy konferencji z cyklu SCOS stawiają sobie za cel stworzenie warunków, w których każdy znajdzie miejsce dla siebie. Ta otwartość była odczuwalna zarówno w atmosferze obrad jak i treści referatów. Obok „poważnych” naukowych tematów pojawiły się zagadnienia z pozoru banalne, ale po chwili zastanowienia niezwykle inspirujące. Constanza Cardullo opowiadała o pracy Luigi Marii Sicca, choreografki specjalizującej się w tańcu wertykalnym (rozgrywającym się na ścianach wież i budynków). Kathleen Riach prezentowała wyniki badań dotyczących problemów z recyclingiem sprzętu elektronicznego. Jak wynika z jej badań, ludzie czują silną więź psychiczną ze swoimi komputerami nawet po zakończeniu ich użytkowania! Ruud Kaulingfreks analizował zjawisko kichania w miejscu pracy. Bezpośrednią inspiracją dla niego był … Marcel Duchamp, autor rzeźby „Dlaczego nie kichać”.

W programie konferencji, w ramach wydarzeń towarzyszących, znalazła się uroczysta kolacja w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, połączona ze zwiedzaniem budynku. Były to dla wszystkich uczestników – zarówno Polaków jak i obcokrajowców - niezapomniane chwile. Następna edycja konferencji SCOS odbędzie się w 2014 r. w Utrechcie.

Tomasz Kukołowicz