Wodewil, śpiewogra, rewia - warszawskie inspiracje

Data publikacji: 27.10.2023
Średni czas czytania 5 minut
drukuj

W dniach 20-22 października w Muzeum Warszawskiej Pragi czterdziestu przedstawicieli amatorskich i offowych zespołów artystycznych z całej Polski spotkało się w Warszawie podczas ostatniej w tym roku edycji cyklu warsztatów Spotkania z Mistrzem realizowanych przez Narodowe Centrum Kultury.

Wodewil, śpiewogra, rewia - warszawskie inspiracje
Fot. Paweł Balejko / Narodowe Centrum Kultury

Tym razem Narodowe Centrum Kultury zaproponowało uczestnikom pochylenie się nad dziedzictwem kulturowym Warszawy i Nadwiślańskiego Urzecza. Instruktorzy zespołów folklorystycznych, choreografowie, muzycy, aktorzy i reżyserzy pracujący na co dzień w Amatorskim Ruchu Artystycznym, wspieranym przez NCK, wzięli udział w warsztatach teatralnych ze Stanisławem Dembskim (Teatr Pijana Sypialnia), wokalnych z Magdaleną Sobczak-Kotnarowską (Kapela ze Wsi Warszawa), tanecznych z Piotrem Zgorzelskim (Akademia Tańca Tradycyjnego) i Mariuszem Żwierko (NCK) oraz wysłuchali wykładu o Nadwiślańskim Urzeczu, który wygłosił dr Łukasz Maurycy Stanaszek (Państwowe Muzeum Archeologiczne).

Podczas zajęć teatralnych uczestnicy pracowali nad umiejętnościami aktorskimi z uwzględnieniem repertuaru komediowego, zajęli się budowaniem postaci komicznej w oparciu o różne typy sceniczne, doskonalili dialogowanie w parach oraz ćwiczyli działania grupowe, skupiając się na słuchaniu partnera oraz improwizacji i rytmie w scenie.  

W ramach warsztatów wokalnych poznali podstawowe techniki emisji śpiewu ludowego w oparciu o pieśni z Nadwiślańskiego Urzecza, które jeszcze w XIX wieku zanotował Oskar Kolberg w Wilanowie, Powsinie, Zawadach, Czerniakowie, Gocławiu, Pradze czy Siekierkach.

Miejskie tańce z pierwszej połowy XX wieku były tematem warsztatów tanecznych. Prowadzący zaproponował uczestnikom naukę polki dryganej, fokstrota, tanga oraz walczyka przy akompaniamencie starych szlagierów radiowych i kinowych oraz melodii z podwórek i miejskich zaułków. Niezwykle interesująca i pomocna w poznaniu charakteru wykonawczego poszczególnych tańców okazała się także analiza archiwalnych zdjęć i fragmentów filmów fabularnych i dokumentalnych.  

Natomiast w trakcie warsztatów choreograficznych powstała etiuda oparta na fokstrocie i elementach improwizacji. Uczestnicy dowiedzieli się, jak w prosty sposób stworzyć dynamiczną kompozycję taneczną przeznaczoną dla dużej grupy wykonawców, jak zagospodarować przestrzeń sceniczną i zastosować konkretny motyw przewodni w krótkiej formie choreograficznej.  Korzystając z wiedzy zdobytej podczas wszystkich zajęć oraz swoich doświadczeń, skonstruowali także hipotetyczny taniec olęderski z Nadwiślańskiego Urzecza.

Na jesienne Spotkania z Mistrzem przyjechali działacze Amatorskiego Ruchu Artystycznego z następujących miejscowości: Białystok, Bielsko-Biała, Bydgoszcz, Cieszyn, Częstochowa, Ełk, Gdańsk, Katowice, Kraków, Lublin, Łask, Łomża, Mysłowice Olsztyn, Ostrołęka, Piaseczno, Suwałki, Szczecin, Tychy, Ustronie Morskie, Warszawa, Węgierska Górka. 

A oto kilka refleksji uczestnika z Olsztyna:

Warsztaty "Spotkania z Mistrzem", w których po raz pierwszy wziąłem udział , zaskoczyły mnie bardzo wysokim poziomem merytorycznym. Jako stały bywalec różnych tego typu inicjatyw, organizowanych w całej Polsce, mogę z czystym sumieniem przyznać, że były to najlepsze i najbardziej wartościowe zajęcia, w jakich od lat uczestniczyłem. Fantastyczny dobór prowadzących zajęcia instruktorów zapewnił uczestnikom możliwość skorzystania z całego wachlarza pomysłów, umiejętności i inspiracji profesjonalistów tworzących w różnych dziedzinach sztuki. Zaangażowanie, profesjonalne i nietuzinkowe podejście do pracy prowadzących zajęcia, zaowocowały ogromną ilością wspaniałych inspiracji i przeżyć podczas warsztatów. Umiejętności i wiedza zdobyte podczas warsztatów posłużą mi do prowadzenia zajęć tanecznych, a być może zaowocują stworzeniem choreografii/etiudy dotykającej tematyki tańców "Starej Warszawy" i Urzecza.