Settings and search
VII Festiwal Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej
W dniach 09 – 11 października br., w warszawskim klubie studenckim Hybrydy odbędzie się siódma edycja Festiwalu Muzyki Mniejszości Narodowych i Etnicznych Rzeczypospolitej. Jego celem jest przypomnienie i pokazanie wpływu innych narodowości na kształtowanie się polskiej kultury i tożsamości. Podczas tegorocznej edycji będziemy słuchać muzyki ormańskiej/greckiej, karaimskiej, białoruskiej i ukraińskiej. Narodowe Centrum Kultury jest współorganizatorem wydarzenia.
Festiwal jest formą artystycznego dyskursu różnych kultur, które przez wieki rozwijały się na terenach Rzeczypospolitej. Prezentuje szerokie spektrum muzycznych tradycji mniejszości narodowych i etnicznych dawnej i współczesnej Polski.
Pierwszego dnia festiwalu uslyszymy muzykę białoruską. Wystąpią: Kapela ze Wsi Warszawa & Daria Butskaya oraz Maniucha i Ksawery. Tematem przewodnim drugiego dnia festiwalu bedzie muzyka ukraińska, którą zaprezentują: Troye Zillia oraz Karolina Cicha & Spółka. Na zakonczenie tegorocznej edycji na festiwalowej scenie wystąpią: Orkiestra Świętego Mikołaja oraz Drum Freaks & Masha Natanson, zabierając nas w podróż muzyczną po kulturze łemkowskiej, ormiańskiej i greckiej.
Program festiwalu:
9 października - Kapela ze Wsi Warszawa feat.Daria Butskaya / Maniucha i Ksawery
10 października - Karolina Cicha & Spółka / Troye Zillia
11 października - Orkiestra Świętego Mikołaja / Drum Freaks
Organizatorzy: Fundacja Edukacji Kulturalnej MILO Art, Narodowe Centrum Kultury
Partner: Radio WNET
Produkcja: Stowarzyszenie Inicjatyw Twórczych Trzecia Fala
Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
Artyści:
Kapela ze Wsi Warszawa to polski folkowy zespół muzyczny w skład, którego wchodzą Magdalena Sobczak Kotnarowska, Sylwia Świątkowska, Ewa Wałecka, Piotr Gliński, Paweł Mazurczak, Maciej Szajkowski, Mariusz Dziurawiec i Miłosz Gawryłkiewicz. Zespół wykonuje muzykę na klasycznych polskich instrumentach muzycznych używanych w tradycyjnej polskiej muzyce ludowej. Siłą kapeli są koncerty, których zespół zagrał setki, głównie poza Polską. Ponad 30 krajów, 4 kontynenty. Od Osaki, Tokio i Tajpej poprzez Moskwę, Paryż, Lisbonę, Algier po Nowy Jork, Toronto, Chicago, Seattle, Los Angeles, Vancouver, Adelaide, Melbourne i New Plymouth. Teatry, kluby, festiwale, małe grupki słuchaczy i tysięczne rzesze. I tak bez przerwy na przestrzeni lat 1997-2017.
Daria Butskaya jest założycielką polsko-białoruskiej formacji Hajda Banda / Гайда Банда, wykonuje dawne tańce i pieśni z Podlasia, zachodniej Białorusi i Polesia.
Maniucha i Ksawery to duet, który w autorski sposób łączy jazzową improwizację z ginącymi pieśniami ukraińskiego Polesia. W swoich kompozycjach przywołują pieśni wiosenne, żniwne, weselne, miłosne, dziadowskie, kolędy i kołysanki łącząc je w opowieści odwzorowujące cykle przyrody i ludzkiego życia. Wspólnie snują opowieści przekraczając granice czasu i gatunków muzycznych, czerpiąc z wieloletnich podróży Maniuchy do śpiewaczek z ukraińskich wsi i wspólnej muzycznej wyobraźni. Niejednokrotnie sięgają również do archiwalnych nagrań z polskich wsi tego terenu. W 2017 odbyła się premiera ich debiutanckiej płyty “Oj borom, borom…” Maniucha Bikont i Ksawery Wójciński otrzymali pierwsze miejsce na Turnieju Muzyków Prawdziwych, organizowanym przez Filharmonię Szczecińską w kategorii Soliści Wokaliści (2015) oraz Nagrodę Specjalną im. Czesława Niemena na Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja (2016).
Karolina Cicha wraz ze Spółką zabiorą nas w muzyczną podróż po miejscach związanych z kulturą karaimską. Karolina Cicha jest kompozytorką, wokalistką i multiinstrumentalistką rozpoznawalną dzięki oryginalnej technice gry na kilku instrumentach jednocześnie. Jest laureatką GRAND PRIX i Nagrody Publiczności na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. W 2015 roku znalazła się w oficjalnej selekcji na WOMEX – największym festiwalu World Music na świecie. Ze swą muzyką odwiedziła kilkadziesiąt festiwali w Europie, Azji i Ameryce. Jej płyty „Tany” (2020) oraz „Sad” (2022) uzyskały nominacje do Fryderyka w kategoriach Muzyka Świata i Muzyka Korzeni. W skład Spółki wchodzą Patrycja Betley (instrumenty perkusyjne, śpiew), Karolina Matuszkiewicz (kemancze, skrzypce, śpiew), Mateusz Szemraj (cymbały, saz, oud, mandola) oraz gościnnie Michał Kuliczenko (śpiew).
Troye Zillia to ukraiński zespół, któremu przewodzi Anastasiya Voytyuk, śpiewaczka, folklorystka, propagatorka ukraińskiej kultury ludowej oraz wirtuozka bandury - narodowego instrumentu Ukrainy. W skład zespołu wchodzą także Wojtek Nędza (bas), Jacek Kafka (klawisze, klarnet) i Nikodem Pospieszalski (perkusja). Twórczość Troye Zillia to prawdziwe fusion - dźwiękom bandury i zaśpiewowi z ludowymi nutami towarzyszy jazzująca perkusja, klawisze i syntezatory, a w obecnym wcieleniu także bas i klarnet. W repertuarze bandu znajdują się utwory zarówno skoczne, jak i melancholijne. Od początku swojego istnienia skład zagrał kilkaset koncertów na scenach Europy, Ameryki Północnej oraz Bliskiego Wschodu zdobywając nagrody i wyróżnienia na przeglądach i konkursach, w kraju oraz za granicą. Ostatnia płyta (2019 rok) pod tytułem ENDORФINY to wybór pieśni ukraińskich o miłości z różnych regionów kraju, która była nominowana na najlepszą płytę folkową w ramach ukraińskiej premii Aprize Music Awards. Oryginalne brzmienie, wyrafinowane etno motywy i pozytywny ładunek kompozycji, zmieszane z napędowymi stylami R&B, D&B, afro-cuban, jazz, tworzą szczególny styl albumu - folk fusion.
Obecność Troye Zillia w Polsce i trasa koncertowa Anastasii to historia o wojennym rodowodzie. Anastasiya przyjechała do Polski sama - dwójka jej towarzyszy pozostała w Ukrainie. Zastępuje ich kolektyw polskich muzyków sesyjnych, z którymi Anastasiya koncertuje od pierwszych dni swojego pobytu w Polsce, zbierając pieniądze na wsparcie Ukraińców w kraju oraz na uchodźctwie.
Orkiestra św. Mikołaja to jeden z najbardziej cenionych zespołów na polskiej scenie folkowej. Przez trzy dekady swojej działalności stworzyli ponad dziesięć albumów. Na ich twórczość składa się także bogaty materiał źródłowy, z którego czerpią inspirację. Słychać to zarówno w samych piosenkach odwołujących się do polskiej tradycji, obejmującej piosenki ludowe z okolic Lubelszczyzny, Podhala i Małopolski oraz w kompozycjach nawiązujących do szerszego spektrum stylistycznego, w którym dominuje żywioł huculski i łemkowski. Ich różnorodność stylu przejawia się również w szerokim wachlarzu wykorzystywanych brzmień i instrumentów, takich jak cymbały, nyckelharpa, fujarki pasterskie oraz mandola, koboz czy dutar. W skład zespołu wchodzą Anna Kołodziej (skrzypce, nyckelharpa, mazanki, śpiew), Zbyszek Kowalczyk (gitara basowa, śpiew), Jacek Warszawa (perkusja), Bogdan Bracha (skrzypce, flety pasterskie i instrumenty stroikowe, śpiew) i Marcin Skrzypek (cymbały, gitara, mandolina, koboz, śpiew).
Drum Freaks - to zespół, do którego Milo Kurtis zaprasza muzyków reprezentujących różne mniejszości narodowe i etniczne zamieszkujących w Polsce (Ormianie, Grecy, Żydzi, Białorusini...), jak również muzyków z Grecji, Niemiec, USA, Wielkiej Brytanii, Afryki i Azji. Muzyka Drum Freaks określana jest mianem 'open music', gdyż jest otwarta na wszelkie wpływy muzyczne, czerpiące z różnych kultur. To fuzja bogatej muzyki etnicznej, jazzu, muzyki elektronicznej i klasycznej. W 2000 ukazał się album „Live” Drum Freaks w składzie m. in. z Davidem Saucedo Valle, Januszem „Yaniną” Iwańskim, Piotrem Iwickim i Włodzimierzem Kiniorskim. Trzy lata później grupa (w składzie Milo Kurtis, Wallis Buchanan, Mateusz Pospieszalski, Janusz „Yanina” Iwański) wydała album „ƩMYPNH”.