Kultura Współczesna nr 4/1999 - e-book

Date of publication: 01.12.1999
Średni czas czytania 3 minutes
print

Kwartalnik "Kultura Współczesna. Teorie. Interpretacje. Praktyka" wydawany jest nieprzerwanie od 1993 roku – najpierw przez Instytut Kultury, a od 2003 roku przez Narodowe Centrum Kultury.

Pismo jest forum Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego, które sprawuje pieczę nad jego zawartością. Zachowując status kwartalnika naukowego, periodyk wpisuje się w najbardziej aktualne debaty poświęcone kulturze, naukom o kulturze, jak również zjawiskom około kulturowym. Jest otwarty na inne środowiska opiniotwórcze w kraju i za granicą, pragnie być płaszczyzną wymiany myśli i dyskusji wykraczających poza Akademię. Na poszczególne numery kwartalnika składają się artykuły o charakterze teoretycznym i metodologicznym, omawiające współczesne problemy kultury kontekstach historiozoficznych, socjologicznych i praktycznych. Opracowanie koncepcji merytorycznej kolejnych numerów i ich redakcja naukowa powierzane są naukowcom reprezentującym różne środowiska akademickie, z różnych punktów widzenia analizującym problemy kultury współczesnej. Radę naukową pisma tworzą profesorowie: Stefan Bednarek, Erika Fischer-Lichte, Knut Andreas Grimstad, Bohdan Jung, Ralf Konersmann, Ewa Kosowska, Ewa Rewers, Paweł Rodak i Anna Wieczorkiewicz. Redaktorem naczelnym "Kultury Współczesnej" jest od roku 2006 profesor Andrzej Gwóźdź z Uniwersytetu Śląskiego.

Spis treści wersji elektronicznej:

KULTUROWA FUNKCJA MEDIÓW I JEJ UWARUNKOWANIA
Andrzej Szpociński: Pamięć zbiorowa a mass media
Jakub Zajdel: W poszukiwaniu modelu odbioru fikcji audiowizualnej?
Jolanta Dąbkowska-Zydroń: Status dokumentacji we współczesnej komunikacji artystycznej

OMÓWIENIA – POLEMIKI – RECENZJE
Teresa Kostyrko: „Inni” w perspektywie wiedzy o kulturze artystycznej
Roman Bromboszcz: O rozumieniu rzeczy radykalizując rozumienia możliwość
Piotr Dejneka: Przestrzeń, filozofia i architektura
Urszula Kaczmarek: Robota społecznie użyteczna
Teresa Kostyrko: Uwagi, czasem polemiczne, po lekturze książki Piotra Dahliga zatytułowanej: „Tradycje muzyczne a ich przemiany. Między kulturą ludową, popularną i elitarną Polski międzywojennej”
Jacek Zydorowicz: Punktowanie pejzaży kultury
Kamilla Nielek: Nawet Freud nie wyobrażał sobie
Krzysztof Moraczewski: Postrzegalność aniołów. Na marginesie utopii George`a Steinera
Michał Juraszek: Próba kulturoznawczej interpretacji koncepcji „estetyzmu” Henryka Elzenberga