Saul Willams oraz Igor Krutogolov’s Toy Orchestra na festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia

Date of publication: 10.04.2018
Średni czas czytania 5 minutes
print

Saul Williams – czołowy artysta współczesnej sceny nowojorskiej, poeta, muzyk, raper, pisarz i aktor w jednej osobie oraz szalona grupa pod wodzą Igora Krutogolova, grająca pod sporo mówiącą nazwą Igor Krutogolov’s Toy Orchestra, to kolejne gwiazdy w naszym tegorocznym line-upie. Ich koncerty uświetnią ostatni dzień festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia.

Saul Willams oraz Igor Krutogolov’s Toy Orchestra na festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia
Saul©Geordie Wood_LowRes

Saul Williams to artysta niezwykle wyrazisty, słynący z mistrzowskiego posługiwania się słowem oraz społecznego i politycznego zaangażowania w problemy współczesnego świata. W ciągu ostatnich dwudziestu lat dał się poznać jako człowiek wielu talentów. Już jego pierwszy album, głośny „Amethyst Rock Star”, wydany w 2001 roku i wyprodukowany przez samego Ricka Rubina, narobił sporo zamieszania na amerykańskiej scenie hip-hopowej. Kolejna płyta, sygnowana po prostu jako „Saul Williams”, gdzie artystę wsparli gościnnie m.in. Serj Tankian (System of a Down) i Zack de la Rocha (Rage Against the Machine), uzyskała bardzo dobre recenzje i spotkała się ze świetnym przyjęciem fanów. Zanim jednak Williams zajął się muzyką, zasłynął jako poeta. W drugiej połowie lat 90. był już prawdziwą legendą slamów poetyckich, wygrywając wiele z nich i stając się jedną z czołowych postaci tego ruchu, czego zwieńczeniem był udział w słynnym filmie „Slam”, w 1998 roku. W kolejnych latach, wraz z rozwojem działalności muzycznej przyszły wspólne trasy koncertowe m.in. z Nine Inch Nails i Mars Volta czy też współpraca z The Fugees, Eryką Badu, De La Soul, a nawet Allenem Ginsbergiem.

Dziś Saul Williams to jeden z najważniejszych, najbardziej wpływowych głosów współczesnej Ameryki. Jego sztuka i przekaz dotarły wraz z nim m.in. do Białego Domu, opery w Sydney, Luwru czy Lincoln Center. W Lublinie będziemy mieli okazje zobaczyć jego solowy występ i będzie to z pewnością jeden z kluczowych momentów tegorocznych Innych Brzmień.

Dla odmiany w dużej, blisko dziesięcioosobowej odsłonie zagra zjawiskowa Toy Orchestra dowodzona prze Igora Krutogolova. Na scenie niezależnej Tel Avivu (doskonałej i bardzo różnorodnej), Krutogolov to niemal człowiek-instytucja. Lider formacji takich jak choćby Kruzenstern & Parohod czy Karate Band, mający w swej muzycznej biografii też polski wątek, czyli wspólny album z grupą Mitch & Mitch. Jego Toy Orchestra to zdaniem wielu znawców, najlepszy na świecie band grający tylko i wyłącznie na dziecięcych instrumentach. Mini gitarki, bębenki, dziecięce klarnety i akordeony, pianinka i grzechotki. Wszystko z przeznaczeniem niemal wyłącznie dla przedszkolaków, a właśnie z tego instrumentarium Toy Orchestra potrafi wyczarować prawdziwą magię. Ich koncerty to, z jednej strony niesamowita dawka radości i pozytywnej energii dla widzów w każdym wieku, z drugiej zaś uczta dla znawców i entuzjastów muzyki, gdyż w repertuarze grupy pojawiają się nawet takie hity jak choćby „Roots” Sepultury czy „Over” Portishead.

Już wkrótce kolejne ogłoszenia i dalsza lista artystów, którzy na przełomie czerwca i lipca pojawią się w Lublinie. Jak co roku proponujemy program oparty na różnorodności, oryginalności i przekraczaniu muzycznych granic.

***

Wschód Kultury to projekt kulturalny integrujący środowiska artystyczne miast Polski Wschodniej (Białegostoku, Lublina i Rzeszowa) i artystów krajów Partnerstwa Wschodniego (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy), realizowany przez Narodowe Centrum Kultury oraz trzy wspomniane miasta. Ideą projektu jest wspólne odkrywanie tego, co niepowtarzalne w każdej z kultur, a także wymiana doświadczeń artystycznych. Z biegiem czasu festiwal stał się pomostem włączającym naszych wschodnich partnerów w obieg kultury europejskiej. W 2018 roku Wschód Kultury będzie realizowany po raz szósty. Przedsięwzięcie powstało dzięki zaangażowaniu środowisk twórczych, samorządów wschodniej Polski oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.