Zakończyła się VII edycja festiwalu Gorzkie Żale/Nowe Epifanie

Date of publication: 22.03.2016
Średni czas czytania 4 minutes
print

Zakończyła się VII edycja festiwalu Gorzkie Żale/Nowe Epifanie — trwającego od 10 lutego do 20 marca 2016 r. Ideą festiwalu jest poszukiwanie nowych, współczesnych epifanii piękna oraz inicjowanie twórczego dialogu artystów z tradycyjną sztuką religijną w duchu Listu do artystów Jana Pawła II.

Zakończyła się VII edycja festiwalu Gorzkie Żale/Nowe Epifanie
Fot. Marta Ankiersztejn Historyja - premiera

Program teatralny obejmował w tym roku cykl przedstawień na podstawie tekstów staropolskich. W ostatni wieczór festiwalu, 20 marca br. w warszawskim Teatrze Studio wystąpił Teatr Wierszalin ze spektaklem na podstawie XVI-wiecznego misterium Mikołaja z Wilkowiecka Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim w reż. Piotra Tomaszuka. Był on transmitowany na żywo przez TVP Kultura i oglądany przez 59 tys. telewidzów. Tego samego wieczoru Program II Polskiego Radia nadawał retransmisję Znaku Jonasza w reż. Pawła Passiniego, która miała ok. 400 tys. słuchaczy — autorem dramatu, inspirowanego średniowiecznym oficjum Visitatio sepulchri (Nawiedzenie Grobu) jest Artur Pałyga. Festiwalowa premiera spektaklu odbyła się 4 marca 2016 r. w S-1 PR im. Witolda Lutosławskiego. Premierowy spektakl Wyznawca w reż. Natalii Korczakowskiej, inspirowany dialogiem pasyjnym O ofiarowaniu Izaaka publiczność festiwalowa oglądała 11-13 lutego w Teatrze Studio, a 27 lutego — Projekt Dekalog czyli folwarczne imaginarium Mikołaja Mikołajczyka w Teatrze IMKA.

10 lutego festiwal zainaugurowało wydarzenie kulinarno-artystyczne Stypa. Rytuał utraty w reż. Moniki Kuci w Państwowym Muzeum Etnograficznym. Przez cały okres trwania festiwalu organizatorzy zapraszali również do uczestniczenia w akcji Wybierz mniej przygotowanej wspólnie z warszawskim restauracjami.

W ramach sztuk wizualnych przez cały festiwal można było zobaczyć instalację stałą w Parku Agrykola, kapliczkę-koksownik Coal Heart Mother wg koncepcji Jakuba Szczęsnego. Jako akcje performatywne zaprezentowane zostały: instalacja RED CAPRET w reż. Mirka Kaczmarka, a w Teatrze Ochoty spektakl publicystyczny smutno siedzieć w swoim krześle, no i kombinujq te wojny w reż. Jarosława Tumidajskiego, Ostatnia wieczerza w reż. Grupy SUPERMARKET. Zaprezentowano również instalację mysterium Igora Gorzkowskiego na dziedzińcu teatru.

Melomani mogli wziąć udział w wykonaniu pieśni pasyjnej bł. Władysława z Gielniowa Żoftarz Jezusow, śpiewanej wspólnie z Adamem Strugiem i chórem Monodia Polska w Kościele Akademickim p.w. św. Anny oraz wysłuchać koncertu Dobranoc w wykonaniu chóru VRC w reż. Michała Zdunika, w Collegium Anatomicum Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Cyklicznie odbywały się pokazy filmowe — w każdy poniedziałek w Kinie Atlantic, a w środy, w Barze Studio — debaty na styku teatru i religii.

W tym roku w festiwalu wzięło udział prawie 200 artystów. W spektaklach, koncertach, pokazach filmowych, debatach, akcjach performatywnych i warsztatach dla dzieci uczestniczyło na żywo ponad 6 tysięcy gości.

Festiwal Gorzkie Żale organizowany jest przez Centrum Myśli Jana Pawła II. Dofinansowano go ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, natomiast premiera spektaklu „Historyja o Chwalebnym Zmartwychwstaniu Pańskim" obyła się w ramach programu Chrzest966 finansowanego ze środków Narodowego Centrum Kultury.

www.gorzkiezale.pl