Relacja z wizyty studyjnej "Skarb na Urzeczu" - 20.05.2023

Date of publication: 05.06.2023
Średni czas czytania 3 minutes
print

W sobotę 20 maja 30-osobowa grupa pasjonatów lokalnego dziedzictwa na zaproszenie Narodowego Centrum Kultury gościła z wizytą studyjną u laureatów konkursu "Odkryj Swój Skarb" na Urzeczu – w Górze Kalwarii i Czersku. Honory gospodarza pełnił Patryk Zduńczyk z Towarzystwa Opieki nad Zabytkami Oddział w Czersku.

Spotkaliśmy się w sali Gminnego Klubu Seniora + “Wisełka”. Wysłuchaliśmy wykładu dra Łukasza M. Stanaszka, odkrywcy Urzecza i znawcy jego historii. Dowiedzieliśmy się, skąd się właściwie wzięło Urzecze i co je wyróżnia. Do tegorocznej, V edycji konkursu “Odkryj Swój Skarb” nawiązywała tematyka dziedzictwa językowego Urzecza, któremu dr Stanaszek poświęcił dużą część wykładu.

Następnie z dr. Piotrem Rytką przeszliśmy spacerem przez Górę Kalwarię. Zobaczyliśmy m.in. dwór cadyka Altera z Góry Kalwarii z synagogą oraz zachowane budynki przedwojennej, żydowskiej części miasta.  Zwiedziliśmy ratusz Piłata - kościół, niegdyś początkową stację nabożeństw pasyjnych w Nowej Jerozolimie, jak początkowo nazywało się miasto. We wnętrzu mogliśmy zobaczyć cenną pietę z XVII w. oraz kryptę z zachowanym grobem założyciela miasta: bpa Stefana Wierzbowskiego.

Po spacerze przejechaliśmy autokarem na zamek w Czersku. Na dziedzińcu zamkowym raczyliśmy się specjałami prawdziwej kuchni Urzecza. Były m.in. zarzucajka, pierogi z gajdami i z kaszą gryczaną, warkocz drożdżowy z syropem z buraka cukrowego. Po posiłku  w wieży zamkowej Patryk Zduńczyk opowiedział nam o projekcie “Kuchnia Urzecza”, którym zwyciężył w IV edycji konkursu "Odkryj Swój Skarb" i przeprowadził emocjonujący konkurs z nagrodami.

Ostatnim akordem wycieczki śladami lokalnego dziedzictwa Urzecza była wycieczka motorówkami po Wiśle oraz  zajęcia z rękodzieła (wycinanki, haft urzecki) w plażowej, nadwiślańskiej scenerii. Po ostatnim rejsie zrobiliśmy jeszcze pamiątkowe wspólne zdjęcie. Wracaliśmy do domów w doskonałych nastrojach po pięknym i pełnym wrażeń dniu.

Całość perfekcyjnie przygotowało Towarzystwo Opieki nad Zabytkami Oddział w Czersku.