Symfonicy Wiedeńscy z Janem Lisieckim inaugurują festiwal Eufonie

Date of publication: 18.11.2022
Średni czas czytania 4 minutes
print

18 listopada o godz. 19.30 rozpocznie się IV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Środkowo-Wschodniej Eufonie, który zabierze nas w muzyczną podróż Od Austro-Węgier do współczesności. Podczas inauguracyjnego koncertu w Filharmonii Narodowej wystąpi znakomita orkiestra  Wiener Symphoniker pod batutą Omera Meiera Wellbera z solistą Janem Lisieckim. Drugi koncert wieczoru pt. Composer / Compobirds odbędzie się w Teatrze Palladium, gdzie o 22.00 czeka nas prapremierowe wykonanie projektu muzycznego przygotowanego na specjalne zamówienie festiwalowe przez zespół Małe Instrumenty, który zaprezentuje swoje autorskie interpretacje utworów z rejonu Austro - Węgier oraz kompozycje zainspirowane śpiewem ptaków.

18 listopada (piątek) 19.30, Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa
(transmisja radiowa, streaming online: G. Mahler: 20:40 – 21:50)


Peter Eötvös: Dialoge mit Mozart - Da capo für Orchester (premiera polska)

Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert fortepianowy nr 21 C-dur KV 467

***

Gustav Mahler: V Symfonia

_______
Jan Lisiecki - fortepian

Wiener Symphoniker

Omer Meir Wellber - dyrygent

 

W otwierającym koncert utworze Dialoge mit Mozart – Da capo für Orchester węgierskiego kompozytora Petera Eötvösa usłyszymy echo mozartowskiego geniuszu. To napisana w 2016 roku orkiestrowa wersja utworu skomponowanego dwa lata wcześniej na cymbały lub marimbę i zespół kameralny. Kompozycja została zamówiona przez Fundację Mozarteum
w Salzburgu. Peter Eötvös sięgnął do szkiców Mozarta znajdujących się w tamtejszym archiwum, wybrał z nich jedenaście i przetworzył na dziewięć własnych fragmentów, które włączył do komponowanego utworu.

Wolfgang Amadeusz Mozart pozostawił, mimo krótkiego życia, bogatą i różnorodną spuściznę. Na przekór aktywnej działalności wirtuozowskiej, podjął się pisania koncertów fortepianowych stosunkowo późno. Koncert fortepianowy C-dur KV 467 ­– przepełniony wdziękiem
i wirtuozerią – ukończony w marcu 1785 roku, zaledwie kilka godzin przed premierą, jest jednym z najbardziej lubianych przez publiczność. Trzyczęściowe dzieło emanuje emocjonalną równowagą i przejrzystością konstrukcji. Szczególną sławę zyskała część II (Andante), która stanowi ścieżkę dźwiękową filmu Miłość Elwiry Madigan, zrealizowanego w 1967 roku przez szwedzkiego reżysera Bo Widerberga.

Gustav Mahler znał orkiestrę jak mało kto. Za życia doceniony jako wybitny dyrygent, komponował jedynie w przerwie między sezonami, określając się jako Ferienkomponist. Dziś uznawany jest za jednego z najwybitniejszych symfoników w historii. W V Symfonii, pisanej latem 1901 i 1902 roku, przejście od ciemnego, żałobnego charakteru do triumfalnej atmosfery odzwierciedla zmiany w życiu osobistym kompozytora. Źródłem silnych i burzliwych emocji było wówczas uczucie do poznanej kilka miesięcy wcześniej Almy Schindler - jego przyszłej żony. V Symfonia składa się z pięciu części zgrupowanych w trzy rozdziały. Część I to marsz żałobny, część II - obraz walki. Te dwie części stanowią pierwszy rozdział opowieści. Drugi rozdział to Scherzo z rytmami ländlera i walca. Ostatni rozdział zawiera dwie części. Adagietto na harfę i smyczki jest, według powszechnej opinii, pieśnią miłosną skierowaną do Almy. W finałowym Rondzie przypomniane są niektóre wątki z poprzednich części. Prawykonanie pod dyrekcją kompozytora odbyło się 18 października 1804 roku w Kolonii.