Settings and search
Dyskusja: Krytyczne spojrzenie na gry wideo | 17.10
Gry wideo to rozrywka, którą trzeba traktować na serio. Są pełnoprawnym medium i stanowią ogromny rynek – zyski z najpopularniejszych tytułów można liczyć w miliardach, a obecna giełdowa kapitalizacja firmy CD Projekt przewyższa zeszłoroczny budżet Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Skoro bierzemy gry na poważnie, stawiajmy niewygodne pytania. Nie skupiajmy się jednak na kwestiach tradycyjnie podnoszonych w przestrzeni publicznej: „Czy gry uzależniają?” oraz „Czy gry mogą powodować agresję?”. Zamiast tego zastanówmy się nad innymi zagadnieniami – bo medium, które ma już swoją historię i coraz częściej zaczyna być obejmowane programami ochrony dziedzictwa, po prostu na nie zasługuje.
Czy model zatrudnienia w branży gier jest zdrowy? Co takiego tkwi w grach sieciowych, że skłaniają graczy do grindu: mozolnego powtarzania czynności, które dawno przestały być zabawą i stały się pracą? Jakie przemilczenia można dostrzec w opracowaniach dotyczących historii gier? W jaki sposób w grach traktowane są postacie kobiece, nieheteroseksualne, ludzie starsi, osoby niepełnosprawne, mniejszości etniczne? Czy obraz przeszłości w grach jest jeszcze tylko uproszczony, czy może już zafałszowany?
Te i inne problemy poruszymy podczas spotkania, w którym wezmą udział:
- Mirosław Filiciak (Uniwersytet SWPS)
- Stanisław Krawczyk (Uniwersytet Warszawski),
współredaktorzy najnowszego numeru czasopisma „Kultura Współczesna” wydawanego przez Narodowe Centrum Kultury.
Informacje o numerze można znaleźć pod adresem www.kulturawspolczesna.pl/archiwum.
Spotkanie poprowadzi Alma Haltof (Narodowe Centrum Kultury).