Musica Baltica - barokowe brzmienia XVII i XVIII wieku

Data publikacji: 27.09.2021
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj

Zapoczątkowany w 2016 roku cykl albumów „Musica Baltica” zgłębia muzykę kompozytorów tworzących w XVII i XVIII wieku na terenie  Pierwszej Rzeczypospolitej. Narodowe Centrum Kultury z przyjemnością włączyło się we współpracę przy wydaniu dwóch ostatnich płyt, które zamykać będą serię.

Musica Baltica - barokowe brzmienia XVII i XVIII wieku
Fot. polona.pl, Gdańsk: widok z Mostu Krowiego w XVIII wieku, pocztówka z 1948 r.

Projekt polega na nagraniu i wydaniu dwóch monograficznych płyt w audiofilskim formacie SACD o roboczych tytułach: Musica Baltica 9. Johann Daniel Pucklitz (1649-1719) - Oratorium 2do oraz Musica Baltica 10. Friedrich Christian Samuel Mohrheim (1719-1780) - Sacred Cantatas.

Albumy prezentować będą dokonania kompozytorów, którzy działali na terenach Pierwszej Rzeczypospolitej w Gdańsku, pierwszy będąc muzykiem miejskim, drugi - kapelmistrzem. Nagrania wykonane na instrumentach barokowych lub ich kopiach zgodnie z historyczną praktyką wykonawczą przez polski zespół Goldberg Baroque Ensemble oraz zaproszonych gości i solistów o międzynarodowej sławie. Wszystkie prezentowane kompozycje to fonograficzne światowe premiery. Wszystkie pochodzą ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej. Gdańsk w siedemnastym i osiemnastym stuleciu był potęgą ekonomiczną Polski - Perłą w Koronie. Miało to ogromny pozytywny wpływ na rozwój kultury. Muzyka była jednym z ważniejszych elementów życia społecznego miasta, przykładano więc do jej jakości ogromną wagę. Działający tutaj kompozytorzy to uczniowie Bacha (jak Mohrheim właśnie), Telemanna, Haendla, Frobergera, a powstające działa niczym nie ustępowały najlepszym osiągnięciom europejskim w tym zakresie i w tym czasie.
Obie płyty zamykają na razie serię, która rozpoczęła się w roku 2016 i była realizowana od początku we współpracy z NCK. Dotychczas wydanych 8 płyt zdobyło ogromną popularność wyrażającą się w licznych nominacjach do nagród FRYDERYKI oraz OPUS KLASSIK oraz entuzjastycznych recenzjach w Polsce, w Europie i USA dotyczących zarówno repertuaru jak i wykonania.