Narodowe Centrum Kultury trzecią najlepiej ocenianą marką w Polsce i najsilniejszym brandem wśród instytucji kultury

Date of publication: 02.11.2021
Średni czas czytania 4 minutes
print

Opublikowany 2 listopada ranking Top Marka potwierdził, że Narodowe Centrum Kultury osiągnęło pozycję lidera w branży kultury i jest najsilniejszą medialnie marką tego sektora, uhonorowaną tytułem i statuetką Top Marka 2021. Z kolei według tzw. indeksu sentymentu, a więc pod względem jakości przekazów medialnych - ich pozytywnego wydźwięku, Narodowe Centrum Kultury zajęło trzecie miejsce w gronie pół tysiąca analizowanych marek, stając na ogólnokrajowym podium jako brązowy medalista tego rankingu.

statuetki
Fot. PRESS

XIV edycja największego badania marek w Polsce po raz czwarty dotyczyła aż 500 marek z 50 branż i objęła 108 mln informacji. W raporcie  przeanalizowano materiały z prasy, internetu i mediów społecznościowych, opublikowane w okresie od 1 lipca 2020 roku do 30 czerwca 2021 roku: 2 mln tekstów prasowych, 16 mln internetowych i 90 mln postów w social media.

W każdym z sektorów wyłoniono 10 brandów, o których było najwięcej wzmianek. W kolejnym etapie szczegółowo przeanalizowano materiały dotyczące każdej marki, biorąc pod uwagę przyjęte wskaźniki, decydujące ostatecznie o sile brandu. Raport uwzględnia klasyfikację 500 marek oraz rankingi branżowe, w tym ranking marek zajmujących się promocją kultury (I. miejsce NCK). Pięćdziesięciu najsilniejszym medialnie brandom (po jednym w każdej kategorii) przyznano tytuł i statuetkę Top Marka 2021.

Ponadto analizie poddano wydźwięk publikacji jako element oceny jakościowej przekazu na temat marek.  Narodowe Centrum Kultury z indeksem sentymentu na poziomie 4,02, zajęło pod względem tego kryterium trzecią lokatę, zaraz za GLS (firmy kurierskie) i NETTO (markety spożywcze). W top 5 tej kategorii znalazły się także AA (firmy kosmetyczne) – 3,90 oraz Siemens (sprzęt RTV I AGD), który uzyskał indeks sentymentu na poziomie 3,86.

W bieżącym roku wśród wszystkich pół tysiąca marek uwzględnionych w rankingu, Narodowe Centrum Kultury znacząco wzmocniło swoją krajową pozycję, awansując z ubiegłorocznego środka listy o niemal sto miejsc w górę. W badaniu przeprowadzonym w 2020 roku NCK zajęło 268 pozycję, w tym 7. miejsce w sektorze instytucji kultury.

TOP Marka jest badaniem przygotowywanym przez Magazyn PRESS i firmę PRESS-Service Monitoring Mediów.  Od 14 lat stanowi źródło wiedzy na temat rynku i efektywności działań z zakresu public relations.

To nie jedyne wyróżnienia dla NCK w ostatnim czasie. Tydzień temu, 25 października Centrum zostało uhonorowane statuetką Złotego BohaterONa w kategorii Instytucja za promowanie wiedzy o historii Polski z lat 1918–1989 oraz edukację historyczno-patriotyczną. Kilka dni wcześniej, 22 października, podczas Ogólnopolskiego Forum Kultury Studenckiej w Lublinie, prof. Rafał Wiśniewski, dyrektor Narodowego Centrum Kultury otrzymał nagrodę specjalną Mecenasa Kultury Studenckiej.