BMK w zachodniopomorskim nie traci rezonu

Data publikacji: 01.06.2020
Autor: woj. zachodniopomorskie
4 minuty

W styczniu, po roboczym, bardzo owocnym spotkaniu z partnerami, ułożyliśmy kalendarz działań na ten rok i od razu ruszyliśmy w trasę, by informować większe i mniejsze ośrodki o naszym programie.

Przejechaliśmy kilkaset kilometrów – trafiliśmy do wielu miejsc, w których instytucje nie brały udziału w programie w poprzedniej edycji i w zeszłym roku. Dotarliśmy do Koszalina, ale i do świetlicy wiejskiej we wsi Kukinka w pobliżu Ustronia Morskiego. Udało nam się w tłusty czwartek w Gminnym Ośrodku Kultury w Dolicach zjeść pączka z tamtejszej piekarni i zawędrować na ostatnie piętro Książnicy Pomorskiej, gdzie pyszną zieloną herbatę przyrządzają przedstawicielki zachodniopomorskiego oddziału Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich. Spotkania te przyniosły wiele informacji nowym „kulturystom”, z którymi się zetknęliśmy, ale również nam, ponieważ prowadziliśmy od razu badania dotyczące potrzeb kadry w zakresie szkoleń z edukacji kulturowej.

15 marca mieliśmy rozpocząć pierwsze szkolenie dotyczące konkursu na inicjatywy dla dzieci i młodzieży, ale… wszystko się zmieniło.

Zachodniopomorska BMK podczas pandemii

Przesunęliśmy konkurs o miesiąc. Zamiast szkoleń, stworzyliśmy telefoniczne i/lub mailowe doradztwo w zakresie diagnozy potrzeb dzieci i młodzieży, ich partycypacji w projekcie, współpracy sektorów oświaty i kultury, planowania wydatków. Staraliśmy się odpowiedzieć na wszystkie pytania, które padły w gorącym czasie pisania i składania wniosków.

Zaraz po rozpoczęciu izolacji, rozpoczęliśmy badania środowiska. Wysłaliśmy ankiety do ośrodków kultury i animatorów z pytaniami, jak zmieniło się ich funkcjonowanie w pandemii, jakie mają potrzeby, w jaki sposób radzą sobie z utrzymywaniem relacji z grupami. Na podstawie przeprowadzonych wywiadów z pracownikami i dyrektorami najbliższych nam instytucji ukazał nam się interesujący obraz, który jest podstawą naszej analizy. Ta spowodowała zmianę oferty szkoleniowej i przeniesienie jej do Internetu.

Przewidzieliśmy dwa typy szkoleń:

  1. Szkoleniowiec przygotowuje warsztaty w formie filmów na kanale BMK zachodniopomorskie, a następnie uczestnicy szkolenia maja możliwość indywidualnych konsultacji on-line z prowadzącym.
  2. Grupa uczestników szkoli się indywidualnie w spotkaniach konsultacjach on-line po uprzednim zbadaniu potrzeb w zaproponowanym temacie.

Za nami warsztaty fotograficzne z Piotrem Nykowskim – fotografem teatralnym, reżyserem oraz realizatorem oświetlenia teatralnego związanym obecnie z Teatrem Współczesnym w Szczecinie. Właśnie rozpoczęły się też warsztaty  poszerzające kompetencje cyfrowe z Anną i Michałem Szalińskimi, mistrzami kodowania i nauczania kodowania dzieci i młodzież. Praktykami, którzy dzielą się swym długoletnim doświadczeniem. Swoje warsztaty z komunikowania się dziećmi i rodzinami rozpoczęła właśnie Anna Tuderek, ekspertka w dziedzinie komunikowania, budowania relacji pomiędzy odbiorcą a instytucją.

W czerwcu czekają nas kolejne dwa cykle warsztatowe. Pierwszy, przygotowany przez pedagożki teatru związane z Teatrem Lalek Pleciuga, tworzące grupę artystyczną „Głowa mała”. To cykl poświęcony pracy z najmłodszymi dziećmi. Drugi natomiast będzie dotyczył emocji w czterech ścianach – tych przezywanych w czasie zamknięcia, ale również tych, które dopiero będziemy przeżywać, wracając po tak długiej izolacji.

 

Marta Gosecka