RAPORT: OBIEKTY MUZEALNE W DZIAŁANIACH ADRESOWANYCH DO OSÓB Z DEMENCJĄ

Data publikacji: 24.10.2017
2 minuty

Tytuł: Obiekty muzealne w działaniach adresowanych do osób z demencją

Autor: Canterbury Christ Church University (Paul M. Camic, Sabina Hulbert i Jeremy Kimmel), „Journal of Health Psychology”

Rok wydania: 2017

Edukacja muzealna
Edukacja muzealna

Celem badania była analiza wpływu, jaki na osoby z demencją (w zależności od ich wieku, płci, stopnia obniżenia sprawności umysłowej oraz czasu trwania choroby) ma interakcja z udostępnionymi im obiektami muzealnymi oraz dziełami sztuki. Radzenie sobie z demencją stanowi duże wyzwanie społeczne na całym świecie. Autorzy raportu zwracają uwagę, jak duży wpływ na poprawę samopoczucia osób borykających się z tą przypadłością może mieć, dotąd niewykorzystywana w tym celu, edukacja muzealna. Zorganizowane w ramach projektu sesje edukacyjne trwające około godziny, przeprowadzone w małych grupach przy wykorzystaniu obiektów muzealnych z kolekcji Tunbridge Wells Museum, przyczyniły się do znaczącej poprawy samopoczucia u wszystkich osiemdziesięciorga uczestników badania, zarówno kobiet, jak i mężczyzn, niezależnie od stopnia zaawansowania ich demencji. Konieczność osiągnięcia skupienia niezbędnego do uczestniczenia w zajęciach nie tylko nie wywołała u badanych zaburzeń pamięci, a była znaczącym stymulantem w prowadzonej przez nich dyskusji na temat uczuć, wspomnień oraz opinii związanych z udostępnionymi im podczas zajęć zbiorami

Język: angielski

Słowa kluczowe: demencja, obiekty muzealne, edukacja muzelana

Materiały do pobrania
Museum Object Handling