Dobre praktyki w strategiach wspierania eksportu i internacjonalizacji sektora kultury i sektora kreatywnego | Raport

Data publikacji: 14.04.2014
Średni czas czytania 3 minuty
drukuj

W styczniu bieżącego roku opublikowano raport przedstawiający dobre przykłady działań związanych z eksportem i internacjonalizacją sektora kultury i sektora kreatywnego w Unii Europejskiej oraz opis potencjału powyższych gałęzi dla rozwoju gospodarki w krajach Wspólnoty.

Raport został opracowany przez Grupę Roboczą Otwartej Metody Koordynacji Na Rzecz Strategii Wspierania Eksportu i Internacjonalizacji Sektora Kultury i Sektora Kreatywnego. Choć istnieje już obszerna literatura na temat potencjału tych sektorów, po raz pierwszy skupiono się na kwestii ich eksportu i internacjonalizacji.

Raport składa się z trzech działów. W pierwszym objaśniono wagę eksportu i internacjonalizacji sektora kultury i sektora kreatywnego oraz scharakteryzowano firmy i organizacje należące do tej gałęzi gospodarki, które powinny być uwzględnione przy opracowywaniu metod wspierania. Drugi dział zawiera ogólny przegląd metod wspierania eksportu i internacjonalizacji sektora kultury, wdrażanych przez państwa Unii Europejskiej. Opisano w nim kluczowe podsektory i najczęściej podejmowane działania. Trzeci dział, stanowiący główną część raportu, przedstawia dobre praktyki w obszarze eksportu i internacjonalizacji sektora kultury i sektora kreatywnego. Obejmuje 8 kategorii działań, w tym 34 przykłady pochodzące z różnych Państw Członkowskich. Przy wyborze przykładów kierowano się kryterium ich reprezentatywności w sferze celów działań oraz położenia geograficznego. Decydenci mogą odnieść się do opisanych praktyk przy wdrażaniu metod wspierania na każdym poziomie – lokalnym, regionalnym, narodowym i europejskim.

Autorzy raportu dowodzą, że eksport i internacjonalizacja sektora kultury niosą ze sobą duży potencjał dla rozwoju gospodarki i tworzenia miejsc pracy w państwach Unii Europejskiej. Ich zdaniem przyczynia się do tego różnorodność kulturowa Europy, jej bogate dziedzictwo, zdolności twórców oraz członków firm, a także wysoki poziom edukacji. Zwracają również uwagę na czynniki, które mogą hamować internacjonalizację i eksport sektora kultury w Unii Europejskiej. Raport zawiera wskazówki dotyczące tego, jakie działania podjąć, aby pokonać te przeszkody.

Raport dostępny na stronie: http://ec.europa.eu/culture/our-policy-development/documents/eac-omc-report-ccs-strategies_en.pdf

Opracowanie przygotowała Liliana Błaszczyk