Prof. dr hab. Zofia Helman

Data publikacji:
Średni czas czytania 4 minuty
drukuj

Urodzona 8 marca 1937 r. w Radomiu. Od 1959 r. pracowała w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego, od 1967 r. na stanowisku adiunkta, od 1981 r. na stanowisku docenta, od r. 1990 jako profesor nadzwyczajny i od 1996 roku jako profesor zwyczajny. Autorka tomu: Historia Muzyki Polskiej. Tom VI: Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900 - 1939.

Studiowała muzykologię na Uniwersytecie Warszawskim (1954-1959). W 1967 roku obroniła pracę doktorską pt.: Technika dźwiękowa w utworach Karola Szymanowskiego (promotor: prof. dr hab. Zofia Lissa), w 1980 roku uzyskała habilitację (na podstawie książki pt. Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku). W 1991 roku otrzymała tytuł naukowy profesora. W 1976 roku przebywała na stypendium Rządu Francuskiego w Paryżu, następnie w1988 r. na stypendium DAAD w Moguncji.

Od 1979 roku pełniła funkcję kierownika Zakładu Teorii i Estetyki Muzyki. W latach 1979/80 - 1986/87 była zastępcą dyrektora Instytutu Muzykologii UW (w tym 1980/81 - pół roku p.o. dyrektora), w latach 1991-1995/96 - dyrektorem Instytutu Muzykologii. Od 2008 jest profesorem emerytowanym.

Prowadziła gościnne wykłady w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego, w Zakładzie Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz za granicą, na uniwersytetach w Moguncji, Lublanie, Genewie (Instytut Muzykologii i Konserwatorium) oraz w Konserwatorium w Pekinie.

Uczestniczyła w licznych konferencjach muzykologicznych, krajowych i zagranicznych (Bułgaria, Czechosłowacja, Włochy, Rosja, Austria, Niemcy, Francja, Ukraina). Była promotorem doktoratu h. c. Krzysztofa Pendereckiego (Uniwersytet Warszawski, 1993) oraz recenzentem doktoratów h. c.: Aleksandra Tansmana (Akademia Muzyczna w Łodzi, 1986), Krzysztofa Pendereckiego (Uniwersytet Jagielloński, Kraków 1998), Henryka Mikołaja Góreckiego (Uniwersytet Jagielloński, Kraków 2000 oraz Katolicki Uniwersytet Lubelski, Lublin 2004). W Instytucie Muzykologii UW oraz w innych uczelniach wypromowała 80 magistrów i 14 doktorów. Brała udział w wielu przewodach doktorskich, habilitacyjnych i profesorskich w charakterze recenzenta.

Od 1981 jest członkiem Komitetu Nauk o Sztuce PAN oraz członkiem Rady Naukowej Instytutu Sztuki PAN. Zasiada w Zarządzie Fundacji im. Karola Szymanowskiego (od 1996), była członkiem Kapituły Nagrody Międzynarodowej Fundacji im. F. Chopina (1998-2006) a także członkiem Kolegium Doradczego Muzeum Fryderyka Chopina w TiFC (2002-2005). Brała lub bierze udział w pracach komitetów redakcyjnych „Polish Art Studies”, „Théâtre, Opéra, Ballet” (Paryż), „Przeglądu Muzykologicznego”, „Musicology Today” (2004-2008 redaktor naczelny), „Polskiego Rocznika Muzykologicznego” i Encyklopedii Muzycznej PWM. Jest lub była członkiem licznych stowarzyszeń muzycznych/muzykologicznych, m. in. International Musicological Society, Robert-Schumann-Gesellschaft w Düsseldorfie, Gesellschaft für Musikforschung w Kassel, Société Internationale d`Histoire Comparée du Théâtre, de l`Opéra et du Ballet, Związku Kompozytorów Polskich (Sekcja Muzykologów), Towarzystwa im. F. Chopina w Warszawie, Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem.

Za swą działalność naukową uhonorowana została licznymi nagrodami, m. in. Nagrodą Ministra Szkolnictwa Wyższego III st. (1967), Nagrodą MEN II st. (1986), nagrodą ZKP (1988), nagrodą Clio Wydziału Historycznego UW (2000), Nagrodą im. Karola Szymanowskiego (2002) oraz doroczną Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2008).

>> E-book Historia Muzyki Polskiej. Tom VI: Między Romantyzmem a Nową Muzyką 1900 - 1939